Development of a new method with the vestibulo-ocular reflex to evaluate mismatch among modalities causing "sickness"
Project/Area Number |
19K12088
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
|
Research Institution | St. Marianna University School of Medicine |
Principal Investigator |
Kato Yumiko 聖マリアンナ医科大学, 医学部, 研究員 (10600463)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
坂本 修一 東北大学, 電気通信研究所, 教授 (60332524)
三上 公志 聖マリアンナ医科大学, 医学部, 助教 (20434409)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
|
Keywords | 前庭眼反射 / 眼球運動計測 / 空間知覚 / 感覚間不一致 / 聴覚刺激 / 音源定位 / 視覚刺激 / あいまいさ / 感覚量 |
Outline of Research at the Start |
仮想現実(VR)や拡張現実(AR)に対する酔いや違和感のないインタフェース設計を裏付ける、多感覚の一致度を量的に測定する指標を確立する。 前庭感覚を、空間知覚の基準座標に置き、視覚、聴覚、体性感覚の感覚量を比較する方法を確立し、酔いの原因とされる「感覚の不一致」の定量的評価を目指す。前庭眼反射(Vestibulo-ocular reflex: VOR)を指標として、視覚刺激の強度とあいまいさに伴うVORの変化を定量化し、多種の感覚での感覚量をVORの利得という量で測定する系を確立する。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, to get the index for safe use of VR and/or AR, we investigated a estimation method for mismatch among modalities which can causes ‘motion sickness.’ As an evaluation index, using the quantitative change of the vestibulo-ocular reflex (VOR), we found the possibility of estimating the perceived position accuracy common to modalities. VOR is the reflex of the eye motion corresponding to the head movement. We found the degree of ambiguity of the visual spatial position is reflected in the VOR gain, it suggested that evaluating the accuracy of the perceived position by the VOR gain.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年仮想現実(VR)や拡張現実(AR)からメタバースへとマルチモーダルな情報提示あるいはコミュニケーション技術が急速に発展普及しつつある。しかしながら、VR・AR酔いおよびそれらの使用による疲労、不快感について十分な研究と対策がなされてはおらず、メタバース利用による酔いや疲労による事故や問題の可能性は、技術応用の妨げになりかねない。近年のインタフェース技術の展開の速さに対して、システムが全体として人間にどのような影響を与えるかを評価するため、多種の感覚間の不一致を量的に評価する手段を開発した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(3 results)