Project/Area Number |
19K12197
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61060:Kansei informatics-related
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Research Institution | Kurume Institute of Technology |
Principal Investigator |
Shinichi Etoh 久留米工業大学, 工学部, 教授 (80380591)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 味嗜好性 / 味覚センサ / 緑茶 / 食品選択 / 八女茶 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、嗜好性食品である緑茶に対して、先行研究で構築した好みの味質検出アルゴリズムを用いて、個人が好みを判断している基準となっている味質・強さ(味嗜好性データ)と緑茶味データベース(緑茶味DB)からその個人の嗜好性に合った食品を提示するマッチングアルゴリズムを開発し、視覚化システムを構築することである。まだ口にしたことのない未知の緑茶の中から、その個人の味嗜好性に合った食品を見つけ出すことが出来るシステムとなる。上記の目的を実現するために以下の研究・実験をおこない、真に味嗜好性を合った緑茶を提示できるシステムとなっているかを証明する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we have developed taste preference matching system with a green tea taste DB, and conducted a demonstration experiment. In the green tea taste DB, we were able to construct a total of 70 green tea taste DB. In the development of the taste-preference matching system, we built three algorithms and succeeded in creating an application using Python. Furthermore, the demonstration experiment was conducted multiple times, and the application was improved and the demonstration experiment was improved each time, and a taste preference matching system capable of deriving the favorite green tea for the subject was realized.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究にて構築した味嗜好性マッチングシステムを用いることにより、被験者の好みを選択する際に基準としている味質・味数値を数値化・視覚化することが実現し、さらにはそのデータを基に未知・未食の食品の中から被験者にとっての好みの食品を検索することが実現した。これによって、これまで主観的評価であった「おいしさ】の視覚化・数値化の実現に近づいたこととなる。さらには人の感性評価ツールとしての可能性も示され、食品の評価ツールまたは新たなマーケティングツールになる可能性を示すことができた。
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