• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

For-loop learning support environment based on shakyo-style learning

Research Project

Project/Area Number 19K12267
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Murakawa Takehiko  和歌山大学, システム工学部, 准教授 (90304154)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習支援システム / プログラミング / C / 大学教育 / C言語 / 繰り返し文 / 情報処理教育
Outline of Research at the Start

C言語を対象としたプログラミング学習において,「forループ」は比較的初期の段階で学習するが,2重ループまで含めると,初学者の理解は容易ではない.
本研究課題は,「写経型学習に基づく効果的な支援システムを開発し,提供することで,多くの学習者がforループを理解できるようになる」という仮説を立て,平成31~33年度に実施する.開発する学習支援システムは,タイピング練習ソフトを模したものとし,その特色として,学習者の行動から詳細な分析を行う点が挙げられる.

Outline of Final Research Achievements

We developed a programming learning support system as a web application, based on shakyo-style learning, which mainly supports first-year university students who learn C programming. Using this system, a user types one or more lines of source code written in C in a task. It displays a red color for typing errors, preventing the next character from being entered until the backspace key is pressed to delete the error. After developing the basic functionality to conduct a task, we enhanced the content for typing and implemented features such as rank display and replaying. Through the provision of classes at the Faculty of Systems Engineering, Wakayama University, and the data analysis, it was suggested that typing practice using this system was more effective for those who were not familiar with programming and typing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

システム開発および大学授業での提供を通して,プログラミング学習支援として適切な機能を有することを確認し,継続的な利用により,プログラミングやタイピングに慣れていない人ほどタイプ時間の短縮をもたらすことを示唆する結果を得た.本システムのソースコードおよび課題データはGitHubに公開しており,無償でダウンロード・実行・機能拡張などが可能である.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Constructing an Online Judging System to Support Programming Learning2022

    • Author(s)
      田中和季, 村川猛彦
    • Journal Title

      Joho Chishiki Gakkaishi

      Volume: 32 Issue: 2 Pages: 307-312

    • DOI

      10.2964/jsik_2022_024

    • ISSN
      0917-1436, 1881-7661
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An Investigation on a Source Code Sequence for Learning Programming by Typing2021

    • Author(s)
      村川猛彦
    • Journal Title

      Joho Chishiki Gakkaishi

      Volume: 31 Issue: 2 Pages: 244-251

    • DOI

      10.2964/jsik_2021_033

    • NAID

      130008061759

    • ISSN
      0917-1436, 1881-7661
    • Year and Date
      2021-05-22
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] タイピングによるプログラミング学習の利用分析2024

    • Author(s)
      村川猛彦, 田岡健斗
    • Organizer
      2024年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Python学習支援のためのオンラインジャッジシステムの構築2024

    • Author(s)
      田中和季, 村川猛彦
    • Organizer
      2024年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] LbTyping: A web application for programming learning by typing2023

    • Author(s)
      村川猛彦
    • Organizer
      he Fourteenth International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications (IISA 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイピングによるプログラミング学習のコンテンツ追加および授業実践2023

    • Author(s)
      村川猛彦, 田中和季
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] タイピングによるプログラミング学習の機能追加および授業実践2022

    • Author(s)
      村川猛彦, 石村隆博, 田中和季, 山下優真
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] タイピングによるプログラミング学習の利用を促す試み2022

    • Author(s)
      村川猛彦, 堀口雄紀
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] for文は必要か―プログラミング授業における設問と分析2022

    • Author(s)
      村川猛彦
    • Organizer
      第11回知識・芸術・文化情報学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 写経型プログラミングに基づく学習支援システムの構築2021

    • Author(s)
      小髙真太郎, 村川猛彦
    • Organizer
      2021年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 情報リテラシーに関する理解度テストの実施および分析2021

    • Author(s)
      野﨑崇弘, 村川猛彦
    • Organizer
      2021年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 写経型学習に基づくC言語学習支援システムの開発2020

    • Author(s)
      小髙真太郎, 窪田雅崇, 村川猛彦
    • Organizer
      2020年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情報リテラシーおよびプログラミングに関する理解度テストの実施と分析2019

    • Author(s)
      野﨑崇弘, 村川猛彦
    • Organizer
      2019年度情報処理学会関西支部支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] GitHub - takehiko/LbTyping: 写経型学習のためのWebアプリケーション

    • URL

      https://github.com/takehiko/LbTyping

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] takehiko/LbTyping: 写経型学習のためのWebアプリケーション

    • URL

      https://github.com/takehiko/LbTyping

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi