• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative Lesson Reflection by Teachers and Learners Using Kit-Build Concept Mapping Tool

Research Project

Project/Area Number 19K12278
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

KAYASHIMA Michiko  玉川大学, 脳科学研究所, 研究員 (80266238)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇井 美代子  玉川大学, リベラルアーツ学部, 教授 (80400654)
平嶋 宗  広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (10238355)
林 雄介  広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (70362019)
林 大悟  玉川大学, 文学部, 教授 (10432890)
小田部 進一  関西学院大学, 神学部, 教授 (60407666)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords協調的授業リフレクション / 共有表現 / 再構成型概念マップ / Kit-Build方式概念マップ / 概念マップ / 学習支援 / 主体的・対話的で深い学び / 読解力 / 授業リフレクション / レポート課題 / レポート分析 / Kit-Build概念マップ / 授業実践 / 協調的知識構築 / 成功的教育観
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,「再構成型概念マップ」を中核とする「協調型授業リフレクション」の枠組みと,その支援システムを開発することである.再構成型概念マップでは,教員が学習者に期待する授業理解を授業前に概念マップで表現し,授業後に分解して学習者に提供し,学習者の授業理解を概念マップの形に再構成させる.教員と学習者の概念マップの重畳により,教員が期待する授業理解と学習者の授業理解の差分を可視化できる.この授業理解の差分という同一の情報を教員と学習者が同時に参照することにより教員による授業リフレクションと学習者による授業理解リフレクションとの間に相互作用を促す協調型授業リフレクションの可能性を検討する.

Outline of Final Research Achievements

We proposed the integration of teacher-led lesson reflection and learner-based understanding reflection, which were previously conducted separately, into a "collaborative lesson reflection." In order to realize it, the effectiveness of a "reconstructive concept map (Kit-Build concept map)" was examined as one of the tools that teachers and learners would "share and express" with each other. As a result, the reconstructive concept map allowed both teachers and learners to share the differences between the intended learning outcomes of the teacher's lessons and the learners' understanding of the lesson content. This facilitated teacher reflection and lesson improvement, as well as prompted communications between teachers and learners about the differences, leading to the emergence of "collaborative lesson reflection."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、(1)教員と学習者が別々に行っていた授業リフレクションと授業理解リフレクションを統合する新たな「協調的授業リフレクション」を考案した点である。(2)「協調的授業リフレクション」には教員と学習者の共有表現(shared representation)が有効であり、授業内容の内的関係に限定されるが、再構成型概念マップがその一つのツールになることを示した点である。
社会的意義として、(1)教育現場で学習者の授業内容の内的関係理解に基づく授業改善が促進されることが期待される。(2)今後、教員と学習者が協力して授業改善をするといった、より民主的な授業改善システムが実現される可能性を示した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] コロナ禍におけるフィールドワークを挿入した授業デザインに関する研究ーオンライン活用の工夫ー2023

    • Author(s)
      小田部進一
    • Journal Title

      関西学院大学高等教育研究

      Volume: 13 Pages: 13-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analysis of quality of knowledge structure and students’ perceptions in extension concept mapping2022

    • Author(s)
      D.D. Prasetya, A. Pinandito, Y. Hayashi, T. Hirashima
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 1-25

    • DOI

      10.1186/s41039-022-00189-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Investigating the Memory Retention in Extension Concept Mapping2022

    • Author(s)
      D.D. Prasetya, A. Pinandito, Y. Hayashi, T. Hirashima
    • Journal Title

      Proceedings of the 5th International Conference on Learning Innovation (ICLI 2021)

      Volume: - Pages: 101-107

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フィールドワークを導入した授業デザイン― 問いかけ方によって変化する学び―2022

    • Author(s)
      小田部進一, 宇井美代子, 茅島路子
    • Journal Title

      関西学院大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 81-91

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Collaborative concept mapping with reciprocal kit-build: a practical use in linear algebra course2020

    • Author(s)
      Lia Sadita, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, Warunya Wunnasri, Jaruwat Pailai, Kasiyah Junus & Harry Budi Santoso
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 1-22

    • DOI

      10.1186/s41039-020-00136-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学習者の授業内容理解の「見える化」が促す授業リフレクションー再構成型概念マップ導入による学習者の授業内容の内的構造理解の可視化2020

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・小田部進一・林大悟・林雄介・平嶋宗
    • Journal Title

      論叢 玉川大学文学部紀要

      Volume: 60 Pages: 97-118

    • NAID

      40022317988

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Generation of Fill-in-the-Blank Questions from Concept Map and Preliminary Comparison between Multiple-Choice Task and Kit-Build Task2019

    • Author(s)
      Kitamura Takuya、Hayashi Yusuke、Hirashima Tsukasa
    • Journal Title

      The Journal of Information and Systems in Education

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 11-15

    • DOI

      10.12937/ejsise.18.11

    • NAID

      130007623112

    • ISSN
      1348-236X, 2186-3679
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 多様性を持った物語読解への再構成型概念マップの適用-「「他者の理解」の理解」としての読解-2022

    • Author(s)
      茅島路子,長谷浩也,前田一誠,渡邉弘大,平嶋宗
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Extended Kit-Build Concept Mapping Tool to Facilitate Online Teaching and Learning in Post-COVID-19 Era2022

    • Author(s)
      DD Prasetya, S Ulfa, AA Smaragdina, T Hirashima
    • Organizer
      2022 8th International Conference on Education and Technology (ICET)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Kit-build方式概念マップが促した講義内容の構造的理解2021

    • Author(s)
      茅島路子, 浅賀圭祐, 宇井美代子, 小田部進一, 林雄介, 平嶋宗
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィールドワークを導入した授業デザインと実践報告(2) ― 問いかけ方から観るフィールドワークの学び ―2021

    • Author(s)
      小田部進一,宇井美代子,茅島路子
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Kit-Build 概念マップが促した授業リフレクションと授業改善2020

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・林大悟・小田部進一・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 学習工学(ラーニングエンジニアリング)研究室

    • URL

      https://www2.learning-engineering.com/Home

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi