Development on a design system for bicycle and pedestrian path using virtual environment
Project/Area Number |
19K12675
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Oita National College of Technology |
Principal Investigator |
TANAKA TAKANORI 大分工業高等専門学校, 都市・環境工学科, 教授 (10450149)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
徳安 達士 福岡工業大学, 情報工学部, 教授 (50435492)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 歩行者 / 走行自転車 / 自転車歩行者道 / 危険感知 / 危険感知率 |
Outline of Research at the Start |
自転車と歩行者の混合交通を許した走行空間として我が国で普及している自転車歩行者道(以下,自歩道)での自転車と歩行者の接触事故が社会問題として広く認知されている.その接触事故には,自転車接近に伴う歩行者の危険に対する感覚(以下,危険感知)が関与していると考えられ,歩行者の危険感知の現れ方は自歩道上の環境条件によって異なると考えられる.そこで本研究は,自歩道の環境要素(幅員や街路樹など)の設置条件が歩行者の危険感知にどのように関与するかの予測モデルを構築する.
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Outline of Final Research Achievements |
The authors aim to propose the design of a bicycle and pedestrian track that reduces pedestrians’ dangerous sensations through virtual space. This paper, as a preliminary experiment, investigates subjects’ dangerous sensations putting on a head mount display (HMD) on the condition that the running speed of a bicycle and interval distance between a bicycle and a pedestrian are different when they are passing each other in the HMD and examines the factors affecting the dangerous sensations of subjects by using logistics regression analysis the data of which is the result of the investigation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
実験の動画映像およびVR映像の実験結果を用いて変数選択法の変数減少法によるロジスティック回帰分析を実施した結果,論理性および説明力の観点から自転車歩行者道上において走行自転車とすれ違う歩行者の危険感知の予測モデルの適合性は良好であった.VR映像による予測式から走行自転車と前方ですれ違う場合には,すれ違う間隔が1.4m以上,後方からの場合には,すれ違う間隔が1.7m以上であれば,危険を感知する歩行者は少ないことが示された.
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)