• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of qualitative language literacy assessment tool for children with autism spectrum disorder based on voice analysis of free conversation prosody

Research Project

Project/Area Number 19K12911
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90150:Medical assistive technology-related
Research InstitutionKyoto Women's University (2021)
University of Miyazaki (2019-2020)

Principal Investigator

Nakai Yasushi  京都女子大学, 発達教育学部, 准教授 (80462050)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大歳 太郎  関西医療大学, 保健医療学部, 教授 (40336483)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / プロソディ / 自由会話 / 質的言語能力 / 音声解析 / 自由発話
Outline of Research at the Start

音声の質的要素を総称してプロソディという。自閉スペクトラム症児の話し言葉にはプロソディ異常がしばしば観察される。先行研究では実験統制を考慮して分析単位を単語に限定したりプロソディから特定の要素のみを抽出して評価したりしたため、得られた知見は限定的であった。そこで、本研究では自閉スペクトラム症児の自由会話時のプロソディ総体に着目し、最新の音声解析技術を用いてその異常の定量化を試みる。そして、これまで量的言語能力と比較してあまり注目されてこなかった質的言語能力の側面から自閉スペクトラム症児を捉える新たな評価ツールを開発する。

Outline of Final Research Achievements

We repeated machine learning of voice patterns in children with autism spectrum disorders and children with typical development. By repeating trial and error with the combination of multidimensional features of pitch, it became almost clear that some features did not affect the discrimination accuracy between children with autism spectrum disorders and children with typical development. However, the collected voice data is not sufficient, so it is necessary to continue to consider it. In addition, it was partially supported that quantifying and objectively evaluating promotes the outcome of the learning program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、自閉スペクトラム症のバイオマーカーを探索する研究が散見される。しかし、これらの手法は人体への侵襲性及び機器が設置された場所での実施に限定される。私たちが提案する手法は自閉スペクトラム症児の話し言葉を音声収録用マイクで収集するのみである。人体への侵襲性は皆無であり、音声収録用マイクを含む音声収録機材は持ち運びが簡易である。発話パフォーマンスと脳機能の関係性を検討する中で、適切な学習プログラムを開発すれば、質的言語発達促進を期待できることが考えられた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 障害を開示して就職した高学歴発達障がい者の就労課題に関する研究2022

    • Author(s)
      福井信佳、大歳太郎、橋本有理子
    • Journal Title

      日本職業・災害医学会会誌

      Volume: 70 Pages: 31-37

    • NAID

      40022814629

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Examination of the period for exercise task intervention based on changes in cerebral blood flow dynamics and the brain network using graph theory during the motor learning process2021

    • Author(s)
      備前宏紀、木村大介、大歳太郎、吉弘奈央、水野(松本)由子
    • Journal Title

      Japanese Occupational Therapy Research

      Volume: 40 Issue: 3 Pages: 281-290

    • DOI

      10.32178/jotr.40.3_281

    • NAID

      130008052551

    • ISSN
      0289-4920, 2434-4419
    • Year and Date
      2021-06-15
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] School consultations by an occupational therapist for a student with behavioral problems2021

    • Author(s)
      倉澤 茂樹, 立山 清美, 塩津 裕康, 中岡 和代, 大歳 太郎
    • Journal Title

      Japanese Occupational Therapy Research

      Volume: 40 Issue: 3 Pages: 359-369

    • DOI

      10.32178/jotr.40.3_359

    • NAID

      130008052534

    • ISSN
      0289-4920, 2434-4419
    • Year and Date
      2021-06-15
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Quantitative Evaluation of Handwriting Skills during Childhood.2020

    • Author(s)
      Yusuke Watanabe, Taro Ohtoshi, Tetsuya Takiguchi, Akira Ishikawa, Satoshi Takada
    • Journal Title

      The Kobe journal of medical sciences

      Volume: 66(2)

    • NAID

      120006975805

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不器用さを呈する学習障害児への作業療法士による学校コンサルテーション2020

    • Author(s)
      倉澤 茂樹, 立山 清美, 丹葉 寛之, 中岡 和代, 大歳 太郎
    • Journal Title

      作業療法

      Volume: 39(5) Pages: 605-615

    • NAID

      130007926194

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 職業訓練修了後に就職した発達障がい者の就業環境と満足度2020

    • Author(s)
      福井信佳、大歳太郎、橋本卓也
    • Journal Title

      日本職業・災害医学会会誌

      Volume: 68(1) Pages: 17-22

    • NAID

      40022136078

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Consulting medical professionals in special needs education schools:2019

    • Author(s)
      倉澤茂樹、立山清美、大歳太郎、塩津裕康、横井賀津志
    • Journal Title

      Japanese Occupational Therapy Research

      Volume: 38 Issue: 4 Pages: 387-395

    • DOI

      10.32178/jotr.38.4_387

    • NAID

      130007690008

    • ISSN
      0289-4920, 2434-4419
    • Year and Date
      2019-08-15
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Age at Diagnosis of Autism Spectrum Disorder in Children in Japan2019

    • Author(s)
      倉澤茂樹、立山清美、岩永竜一郎、大歳太郎、中谷謙、横井賀津志
    • Journal Title

      Journal of allied health sciences

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 34-41

    • DOI

      10.15563/jalliedhealthsci.10.34

    • NAID

      130007622618

    • ISSN
      2185-0399
    • Year and Date
      2019-04-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターにおける役割ストレス -経験の有無及び役割理解との関連から-2019

    • Author(s)
      大森和美、神垣彬子、中井靖
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 93 Pages: 65-73

    • NAID

      120007120517

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Developmental Change of Drawing Skills in Children by Using New Quantitative Method2019

    • Author(s)
      渡邊雄介、大歳太郎、滝口哲也、高田哲
    • Journal Title

      Psychiatria et neurologia paediatrica japonica

      Volume: 59 Issue: 2 Pages: 191-198

    • DOI

      10.24782/jsppn.59.2_191

    • NAID

      130007672007

    • ISSN
      0559-9040, 2434-1339
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 同時模倣時における視線と模倣順序に関する予備的検討2021

    • Author(s)
      大歳太郎、中井靖、木村大介、倉澤茂樹
    • Organizer
      日本作業療法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童発達支援事業所に通う幼児における手洗いの特徴2021

    • Author(s)
      梅野裕理、立山清美、大歳太郎、中井昭夫
    • Organizer
      日本作業療法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達検査を用いた実態把握に基づく教育実践の効果-特別支援学校教員の教師効力感の変容-2019

    • Author(s)
      中井靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における感覚の偏りに関する追跡調査2019

    • Author(s)
      大歳太郎、片山裕代、五十嵐千尋、大歳美和、中井靖
    • Organizer
      第53回日本作業療法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 中井靖の研究室

    • URL

      http://yas-nakai.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi