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A Comparative Study of Yogurt Food Culture in Japan and South Korea

Research Project

Project/Area Number 19K13473
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

YOTOVA Maria  立命館大学, 食マネジメント学部, 准教授 (80733683)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsヨーグルト / 価値形成 / 米食文化圏 / 日本 / 韓国 / 乳食文化 / 地域ブランディング / 企業戦略 / プロバイオティクス / マーケティング / ブランドイメージ / 健康食品 / 嗜好品 / 消費者の認識 / 情報の創造 / ヨーグルト食文化 / 東アジア / 日本と韓国
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、ヨーグルトの価値形成を題材とし、乳食文化圏外にある東アジアの国の視点から乳製品の現代的意義を論じるための契機を見出すことである。研究代表者はこれまで、日本とブルガリアを中心にヨーグルト食文化をめぐる人類学的研究を進めてきた。本研究はそれを発展させ、日本と韓国との比較から東アジアにおけるヨーグルト食文化の形成を明らかにする。本研究の特色は、ヨーグルトの普及における現地の人々の嗜好や食習慣の文化的要因と、その過程における国家と企業の役割への着目にある。特にヨーグルトの価値形成に内在する国家政策、企業戦略、消費者の認識との相互作用を解明し、乳製品の現代的意義を問い直す視点を提示する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate the formation of yogurt food culture in East Asia through a comparison between Japan and South Korea, focusing on the value creation of yogurt. It examines the process of dairy food culture formation, encompassing national policies, corporate strategies, and consumer perceptions, and clarifies the respective influences they exert on the generation of yogurt-related knowledge and information. By reevaluating dairy products, usually studied as homemade traditional foods, this study discusses their contemporary significance from the perspective of societies outside the dairy food culture sphere, considering the interactions among the state, corporations, and consumers within the socio-cultural framework of the present era.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の乳食文化研究では、国家政策、企業戦略、消費者の認識の相互作用という視点からの考察がほとんど行われてこなかった。本研究は、先行研究の盲点を補うべく、乳製品を家庭で継承されている伝統食品よりも「ブランド」として捉え、日本と韓国のヨーグルト文化の特徴を明らかにし、乳食文化圏外にある社会の視点から、ヨーグルトなどの乳製品の現代的意義を見出すことができた。それによって、従来の乳食文化研究に新知見をもたらし、その発展に寄与した点において、十分な意義をもっているといえる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 文化と文明の変貌を反映しているヨーグルト食文化2023

    • Author(s)
      ヨトヴァ マリア
    • Journal Title

      比較文明学会会報

      Volume: 78 Pages: 9-9

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    • Author(s)
      Yotova Maria, Utsunomiya Yuka, Park Kyoung-Hee
    • Journal Title

      立命館食科学研究

      Volume: 7 Pages: 319-330

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    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 健康と嗜好の乳食文化―韓国のバナナ牛乳を中心として2022

    • Author(s)
      宇都宮由佳、ヨトヴァ・マリア
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 73 Pages: 109-114

    • Related Report
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    • Open Access
  • [Journal Article] 「ブルガリアにおける外食文化の形成とその変容―社会主義期からコロナ期に至るまで―」2021

    • Author(s)
      マリア・ヨトヴァ
    • Journal Title

      『立命館食科学研究』

      Volume: 4 Pages: 155164-155164

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      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「日本とブルガリアを架橋するヨーグルト言説」2020

    • Author(s)
      マリア・ヨトヴァ
    • Journal Title

      『言説立命館言語文化研究』

      Volume: 32 Pages: 103-110

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  • [Journal Article] 日本とブルガリアを架橋するヨーグルトの言説2020

    • Author(s)
      マリア ヨトヴァ
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 32 Pages: 8-16

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      ヨトヴァ マリア
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      ヨトヴァ マリア
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      ヨトヴァ マリア
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      Maria Yotova, Yuka Utsunomiya, Kyoung-Hee Park
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      Asian Food Study Conference
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  • [Book] 企業経営のエスノグラフィ2020

    • Author(s)
      八巻惠、中牧弘允、藤本昌代、住原則也、マリア・ヨトヴァ他
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      東方出版
    • ISBN
      9784862493835
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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