Understanding and Reducing the Inconsistency between Survey Response and Actual Behavior based on Behavioral Economics and Psychology
Project/Area Number |
19K13826
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Tohoku Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | マーケティングリサーチ / コンジョイント分析 / 文脈効果 / 調査回答 / ログデータ / 不注意回答 / コンジョイント測定法 / 行動ログ |
Outline of Research at the Start |
一般的に、マーケティングリサーチ結果は企業の商品開発や広告戦略、更には重要な経営意思決定等を支援する役割を持っており、ここで得られる結果に誤りがあれば、誤った商品開発や広告投下等を行ってしまう恐れがある。こうした課題に対して、本研究はマーケティングリサーチでの調査回答と実際の行動との間に生じる可能性のある乖離について、その大きさや方向(過大回答か過少回答か)を把握し、行動経済学的指標や心理学に基づく尺度等との関連に基づき乖離の生じる要因を理解することを目的としている。更に、調査と事実の乖離の要因を理解したうえで、様々な改善策を検討し、乖離の低減を試みることを想定している。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to understand the factors of the inconsistency between survey response and actual behavior, and to improve it based on theories in related fields: behavioral economics, psychology, and survey methodology. For instance, we considered context effects in conjoint analysis because attraction effect ― a kind of context effects, may occur in choice behavior during a survey but may not do in actual purchasing behavior. As a result, we demonstrated that reducing the influence of context effects can contribute to improving the prediction accuracy of actual purchase. We have been published the finding in a peer-reviewed journal. In addition, we are making progress on publishing other research findings in peer-reviewed journals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
一般的に、マーケティングリサーチ結果は企業の商品開発、更には重要な経営意思決定等を支援するといった役割を持っているため、その精度向上は重要な意義を持つ。また、行動経済学が注目されるなか、マーケティングリサーチ業界でも行動経済学の知見を応用することに高い関心を集めているものの、関連した学術研究はあまり実施されておらず、実務的要請に答えられていない状況にあった。本研究はこうした実務的・社会的な意義に答えることを意図している。また本研究の成果の一つとして公刊された査読付き論文が日本商業学会で優秀論文賞を受賞しており、本研究の学術的意義が高く評価されるに至っている。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)