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Understanding and Reducing the Inconsistency between Survey Response and Actual Behavior based on Behavioral Economics and Psychology

Research Project

Project/Area Number 19K13826
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

TAKEUCHI Makito  東北学院大学, 経営学部, 准教授 (50805025)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsマーケティングリサーチ / コンジョイント分析 / 文脈効果 / 調査回答 / ログデータ / 不注意回答 / コンジョイント測定法 / 行動ログ
Outline of Research at the Start

一般的に、マーケティングリサーチ結果は企業の商品開発や広告戦略、更には重要な経営意思決定等を支援する役割を持っており、ここで得られる結果に誤りがあれば、誤った商品開発や広告投下等を行ってしまう恐れがある。こうした課題に対して、本研究はマーケティングリサーチでの調査回答と実際の行動との間に生じる可能性のある乖離について、その大きさや方向(過大回答か過少回答か)を把握し、行動経済学的指標や心理学に基づく尺度等との関連に基づき乖離の生じる要因を理解することを目的としている。更に、調査と事実の乖離の要因を理解したうえで、様々な改善策を検討し、乖離の低減を試みることを想定している。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to understand the factors of the inconsistency between survey response and actual behavior, and to improve it based on theories in related fields: behavioral economics, psychology, and survey methodology. For instance, we considered context effects in conjoint analysis because attraction effect ― a kind of context effects, may occur in choice behavior during a survey but may not do in actual purchasing behavior. As a result, we demonstrated that reducing the influence of context effects can contribute to improving the prediction accuracy of actual purchase. We have been published the finding in a peer-reviewed journal. In addition, we are making progress on publishing other research findings in peer-reviewed journals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般的に、マーケティングリサーチ結果は企業の商品開発、更には重要な経営意思決定等を支援するといった役割を持っているため、その精度向上は重要な意義を持つ。また、行動経済学が注目されるなか、マーケティングリサーチ業界でも行動経済学の知見を応用することに高い関心を集めているものの、関連した学術研究はあまり実施されておらず、実務的要請に答えられていない状況にあった。本研究はこうした実務的・社会的な意義に答えることを意図している。また本研究の成果の一つとして公刊された査読付き論文が日本商業学会で優秀論文賞を受賞しており、本研究の学術的意義が高く評価されるに至っている。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Prediction of Consumers’ Purchase Behavior by Conjoint Analysis Considering Context Effects2022

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 24 Issue: 2 Pages: 17-32

    • DOI

      10.5844/jsmd.24.2_17

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Bayesian Dynamic Model for Incomplete Preferences with No-Choice Options in Conjoint Analysis2020

    • Author(s)
      Ryosuke Igari, Makito Takeuchi
    • Journal Title

      SSRN Woriking Paper Series

      Volume: 3652086 Pages: 1-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Efficiency and resistance to extinction of lottery-based incentives in human: Survey response behavior in 12-week real-world field experiment2020

    • Author(s)
      Satoshi Nakano, Ryo Kato, Makito Takeuchi, Takahiro Hoshino
    • Journal Title

      Keio-IES Discussion Paper Series

      Volume: 2020-020 Pages: 1-42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 文脈効果を考慮したコンジョイント分析による購買予測2021

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Organizer
      第63回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] No選択オプションを考慮したランキング型コンジョイント分析とモデリング2021

    • Author(s)
      猪狩良介・竹内真登
    • Organizer
      第63回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 市場調査における調査回答と実行動の乖離の理解と低減:Insufficient Effort Responding回答者の除外の妥当性2020

    • Author(s)
      竹内真登・新美潤一郎・星野崇宏
    • Organizer
      第61回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者行動における二重過程理論と文脈効果2019

    • Author(s)
      竹内真登
    • Organizer
      行動経済学会第13回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文脈効果を考慮したコンジョイント分析手法の開発2019

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Organizer
      第59回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 行動経済学の現在と未来2019

    • Author(s)
      依田高典・岡田克彦編(第4章:星野崇宏・竹内真登)
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      日本評論社
    • ISBN
      9784535559097
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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