• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on system-approach for district-based continuous school improvement in the U. S.

Research Project

Project/Area Number 19K14055
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkinawa International University (2020-2023)
Ibaraki University (2019)

Principal Investigator

TERUYA Shota  沖縄国際大学, 経済学部, 准教授 (90595737)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords校長指導職 / 校長 / リーダーシップ / システム・アプローチ / 学校改善 / 地方学区 / 実践のコミュニティ / 力量形成 / アカデミー / アメリカ / 持続的な学校改善 / 仕事に埋め込まれた支援
Outline of Research at the Start

本研究は、各市町村を基礎単位にした学校改善を実現するために必要な要件について、アメリカで先行して積み上げられてきた理論や実践を材料に、現地調査で得られる知見に基づいて明らかにしようとするものである。
これはシステム・アプローチと呼ぶべき学校改善理論の現代的潮流である。90年代後半以降の日本で主流を形成する、学校ごとに学校改善の達成を目指す、個別アプローチとは異なる考え方として区別でき、日本の学校改善の理論や実践に新たな視点を提供しうる。
本研究は、「個の利益」ではなく「全体の利益」を軸に据えながら、教育の質と公正を同時達成できるような教育政策や学校経営のあり様について明らかにすることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

I can summarize the finding of this study as following three points. (1) Although educational reforms have emphasizing the autonomy of individual schools since the late 1980s, the development of policies based on neoliberalism during this period has strengthened the focus on uniformity and coherence nature of reform and improvement to achieve the public good, and has high-lightened the importance of the role of school districts as support structure; (2) though a principal supervisor has been positioned in behind-the-scene, expectations of the them have increased during this period and now principal supervisor plays an important function in supporting the exercise of the principal's instructional leadership. In particular, job-embedded support and support through communities of practice are the key concepts, and (3) the image of the principal as instructional leader enables the development of policies that realize unity and consistency throughout the system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、学校改善を個別学校の課題としてではなく、一定の地理的範囲を共有する学校間で一貫性を持って実現するための要件を明らかにしたことである。本研究の知見は、日本における地方教育行政のあり方、特に指導主事の機能について検討する際の示唆を提供しうる。両国間で資格制度や校長と指導職との職務経験をめぐる関係性の違い等、考慮すべき点は多いが、いかに持続可能な学校改善にむけて学校と教育委員会事務局の間で協働関係を構築するかについて、これまで明らかにされてこなかった実態の側面から分析したことの学術的・実践的意義は大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育経営学研究における質的調査研究の特徴と課題2023

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 65 Pages: 202-211

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの「多様性」に対応する学校デザインの特徴と課題-CSTI「教育・人材育成WG」による政策パッケージを題材に-2023

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 48 Pages: 3-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 〈書評〉 榎景子著『現代アメリカ学校再編政策と「地域再生」―学校統廃合か、地域と教育の刷新か―』2022

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      日本教育経営学会

      Volume: 64 Pages: 154-156

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 校長職の Journey に関する米・英・オセアニアの事例検討 : 任用前後においてprofessional development がいかに図られているか2022

    • Author(s)
      高妻紳二郎、植田みどり、高橋望、照屋翔大
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 7 Pages: 12-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] <書評>古田雄一著『現代アメリカ貧困地域の市民性教育改革 : 教室・学校・地域の連関の創造』 : 2021 年,東信堂2022

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 47 Pages: 105-112

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ、イギリス、オーストラリア、ニュージーランドの学校管理職スタンダード―各国の特徴と日本の課題―2021

    • Author(s)
      佐藤博志、植田みどり、貞広斎子、末冨芳、高橋望、照屋翔大、西野倫世
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 63 Pages: 170-181

    • NAID

      40022639143

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおける認証評価を活用した学校改善ツールの開発―ナショナルかつグローバルな展開に着目して―2020

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 45 Pages: 3-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 校長職のjourneyに関する米・英・NZ・豪州の事例検討―校長職任用以降、professional developmentがいかに図られているか―2022

    • Author(s)
      高妻紳二郎、植田みどり、高橋望、照屋翔大
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学校管理職スタンダードに関する国際比較研究―テキストマイニングの結果を参照して―2021

    • Author(s)
      佐藤博志、植田みどり、貞広斎子、末冨芳、高橋望、照屋翔大、西野倫世、櫻井直輝、阿内春生
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育経営と学校経営に関する国際比較研究―アメリカ、イギリス、オーストラリア、ニュージーランド―2020

    • Author(s)
      佐藤博志、植田みどり、末冨芳、高橋望、照屋翔大、西野倫世
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校管理職の専門性と育成システムに関する国際比較研究―アメリカ、イギリス、オーストラリア、ニュージーランド―2019

    • Author(s)
      佐藤博志、植田みどり、貞広斎子、末冨芳、高橋望、照屋翔大、西野倫世
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学校ガバナンス改革と危機に立つ「教職の専門性」2020

    • Author(s)
      浜田博文、山下晃一、朝倉雅史、安藤知子、髙谷哲也、加藤崇英、大野裕己、髙野貴大、照屋翔大
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029455
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi