• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the In-service Training System for Obtaining a Principal's License in Early Postwar Japan

Research Project

Project/Area Number 19K14060
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

AKUTAGAWA Masayuki  岐阜大学, 教育学研究科, 助教 (80757542)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords校長講習 / 校長免許状 / 校長養成 / 現職研修 / 免許法認定講習 / 公開講座 / 戦後教育改革 / 地方教育史 / 教育委員会 / 政府間関係
Outline of Research at the Start

2017年の教育公務員特例法改正による校長育成指標の作成義務化を受け,一部自治体では教職大学院との協働による校長養成事業が試行的に実施されている。しかし,校長養成のための組織体制・内容は未整備である。
このことについて,外国の制度分析から知見を得てきた従来の研究とは異なり,本研究では日本で校長養成が制度化されていた戦後初期(1949年~1954年)に焦点を当て,全国各地に点在する郷土史料の分析を通して,都道府県教育委員会の主催する校長講習の実態と成果・課題を解明する。今後全国的に展開される校長養成事業の質保証の方法や,教育委員会との協働のあり方について重要な知見が得られることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the early postwar period (1949-1954) when the training of school principals was institutionalized in Japan. In other words, through an analysis of local archives scattered throughout 47 prefectures, we elucidated the actual state of principal training programs organized by boards of education. At that time, with the enactment of the Educational Personnel Certification Law, provisional licenses were awarded to incumbent principals, and they were required to renew their licenses (first- or second-level certification) within five years. However, due to weak human and financial conditions at the time, many prefectures were unable to provide equal opportunities for students due to the geographical and physical conditions of the venues. Eventually, the Japanese Teachers' Union's struggle against the refusal of accredited courses led to the recognition of credits that had already been earned.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究では,日米政府レベルの文書や法律の制定過程における各アクターの動態をもとに,戦後初期日本における校長免許状制度の創設・改廃過程が明らかにされてきた。本研究では,新たに都道府県レベルの取り組みを分析することによって校長免許状を取得するための校長講習の運用過程を解明することができた。
一方,近年の教育公務員特例法改正にともなう校長養成事業の実施義務化に対して,組織体制(system)と内容(contents)に関する手掛かりが得られた。すなわち,大学教員の力量形成のためには中央研修方式が有効であること,受講者側の機会均等のためには通信教育が有効であること等が明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 校長免許状制度の成立・緩和・廃止過程における日本教職員組合の影響:労働組合としての認定講習拒否闘争と職能団体としての教育研究大会2022

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      公教育計画研究 : 公教育計画学会年報

      Volume: (12) Pages: 118-136

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 占領下日本における旧制学校長の再教育施策:研究協議会・講習会の展開から教職的教養課程の単位追認を通して2022

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 70(2) Pages: 153-167

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育職員免許法認定講習の創設と運営条件の整備:立法者意思および実施計画の伝達における政府間関係に着目して2022

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 70(2) Pages: 169-182

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新任教頭を対象とした学校の経営課題解決のための職能開発研修:「実行可能な学校経営改善プラン」の作成演習を通して2022

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      学校改善研究紀要

      Volume: 4 Pages: 54-61

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後初期日本における校長免許状制度の運用過程:校長講習および単位認定基準の緩和に着目して2021

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 28 Pages: 93-109

    • NAID

      40022768825

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公選制教育委員会の規則制定権による校長職の規定状況:職務権限・資格付与要件・採用選考手続に着目して2021

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 70(1) Pages: 273-286

    • NAID

      120007177884

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新制大学教育学部設置段階における校長職の専門性構想:教育公務員としての共通性と教育指導職としての固有性の相克2021

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 69(2) Pages: 141-153

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] いかにして学校管理職はつくられ/育つのか:学校管理職養成の過去と現在2022

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Organizer
      日本学校改善学会 2022大会 特別企画
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における職能開発研修2019

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Organizer
      東亜地区校長専業支持系統研討会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の校長会の実態と問題2019

    • Author(s)
      芥川祐征
    • Organizer
      東亜地区校長専業支持系統研討会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi