Comparative study on parental participation system of school administration in 3 countries: England, Germany and Japan
Project/Area Number |
19K14129
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Aichi Prefectural University |
Principal Investigator |
Kasai Kosuke 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (00769010)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 学校運営協議会 / コミュニティスクール / 親の教育権 / 親権 / 父母参加 / 公共性 / イギリスの学校理事会 / ドイツの学校会議 / 学校運営への父母参加 / PTA / 国際比較 / 憲法学 / 学校運営協議会長 / リーダーシップ / 校長のリーダーシップ / 校長の職能開発 / 校長研修 / 教育委員会の役割 / イギリス / ドイツ / 学説史 / 多様性 / フィールドワーク / 学校参加 / 参与観察 / 学説史研究 / イギリス学校理事会 / ドイツ学校会議 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、①日本の「学校運営協議会」、②学校運営協議会のモデルであるイギリスの「学校理事会」、③イギリスの学校理事会とは対照的な原理に立つ父母参加の“先進国”ドイツの「学校会議」という、3か国の父母参加制度を対象にして、各制度を支える原理・思想とその実態とを規範的かつ実証的に明らかにし、もって、(1)父母参加制度の国際的到達点の解明、(2)学校運営協議会制度の相対的位置の解明、(3)学校運営協議会制度を国際的到達点に沿った制度ないし運用に高める条件の解明、を行うことを目的とする。そのために、4年間の計画で、欧文文献による理論的研究とともに、現地での実証的調査を集中的かつ継続的に行う。
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Outline of Final Research Achievements |
The research achievements of this research can be divided into two categories: (1) the results of a historical study of Japanese academic theories about parents' participation in school administration, and (2) the results of an empirical study of school administratino councils(Gakkou Unnei Kyougikai). Regarding (1), as a result of theoretical research based on a literature survey, this study clarified for the first time the total development of postwar Japanese academic theories on parents' participation in school adnimistration. As for (2), as a result of the empirical research and observation of school administration councils and education boards in Japan, tentative and hypothetical findings were obtained regarding the factors that make school administration councils function and become active.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義としては、第1に、学校運営への父母参加についての戦後日本の学説展開を初めてトータルに明らかにし、後続研究に対して、学説・制度の類型化の枠組みを示した点、第2に、学校運営への父母参加についての研究を分野横断的・学際的に行った点、第3に、学校運営への父母参加研究を「学校の効率的運営・学校改善」の視点からではなく「親の教育権」という視点から行った点にある。また、本研究の社会的意義としては、量的拡大が進められている学校運営協議会制度について、政策サイドへのその運用の改善についての示唆の提示や、その活動への参加者に対する有意義な情報提供の点にある。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)