• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of Environment Education Programs using animals in early childhood education facilities and building practice model.

Research Project

Project/Area Number 19K14212
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture

Principal Investigator

Morimoto Mari  東京農業大学, 農学部, 助教 (30611678)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords人と生き物のかかわり / 保育者養成 / 遊びと学びのデザイン / 生き物飼育 / EfS / プログラム開発 / バイオフィリア / アニマルウェルフェア / 人と生き物とのかかわり / 飼育動物 / 教材開発 / 保育 / バイオデザイン / バイオミミクリ / コミュニケーションデザイン / 幼児教育 / 自然体験 / 環境教育 / 生物循環 / 生き物への配慮 / ESD / 幼児期の自然体験 / 人と生き物の関わり
Outline of Research at the Start

わが国の多くの幼児教育施設では、古くから生き物飼育が行われているが、飼育の負担や保育者の知識不足等から保育に活用されていない場合が多く、具体的な目標を立てた実践とその客観的な評価はほとんど行われていない。他方で、自然体験活動は従来から保育の中で重要視されており、近年注目されている環境教育についても幼児期の発達の特性に応じた実践モデルの蓄積が求められている。
本研究では、幼児期における生き物を介した適切な動物介在教育と環境教育を促進するための「生き物介在型の環境教育プログラム」を開発し、保育現場で実践できる効果的なモデルの提案と継続的な実践に向けた保育者養成教育のためのデザインの構築を図る。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a "animal assisted environmental education program" to promote education through the appropriate use of animals and environmental education in early childhood , proposing an effective model that can be implemented in childcare site, and to construct a design for the training of childcare professionals for ongoing practice.
Using familiar creatures as the subject matter, we built a practical model that can be arranged and continuously worked on by the childcare providers through the results of 1. development of various programs and related play tools (teaching materials), 2. practice and evaluation using above programs and tools by young children and caregivers (including childcare students), 3. redesign of the programs and play tools (teaching materials), and 4. consideration of how to provide the developed content and implementation of provision.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

園における生き物飼育をはじめとした自然体験は、近年、その必要性が指摘されている環境教育においても重要な意味を持つと考えられている。他方で、現状として飼育動物は保育に十分に活用されておらず、環境教育も保育者が主体となって取り組むことができる実践モデルが存在しないため、双方の促進に向けた課題となっている。そこで本研究では、多様な生き物を題材に、各園の実情に合わせてアレンジ可能な「生き物介在型環境教育プログラム」及び遊びツール(教材)を多数デザインした。これによって、多くの園が保育に生き物を活かすことができ、幼児期の環境教育のねらいに則した継続的な実践に向けた一歩を踏み出す一助になると考えられた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 幼児教育施設における環境教育に関する研究 -飼育動物(カメ)に関するオリジナル絵本の読み聞かせに注目した実践とその評価-2022

    • Author(s)
      森元真理, 山下久美
    • Journal Title

      東洋英和女学院大学 教職課程研究年報

      Volume: 13 Pages: 25-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児の間接的な自然体験としての羊人形型遊びツールの作成とその評価2024

    • Author(s)
      森元真理, 菊池萌菜美,村野笑,山下久美
    • Organizer
      こども環境学会20周年記念大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生きものと暮らしとをつなぐ絵本教材のデザイン2023

    • Author(s)
      森元真理, 弥永夏希, 山下久美
    • Organizer
      日本環境教育学会 第34回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ダンゴムシを題材とした自然科学との出会いにつながる遊びの実践とその可能性の検討II -保育者による実践と事後のインタビュー調査を通して-2023

    • Author(s)
      森元真理
    • Organizer
      ダンゴムシを題材とした自然科学との出会いにつながる遊びの実践とその可能性の検討II -保育者による実践と事後のインタビュー調査を通して-
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ダンゴムシを題材とした自然科学との出会いにつながる遊びの実践とその可能性の検討 -保育学生の実践記録を通した振り返りから遊びをリデザインする試み-2022

    • Author(s)
      森元真理、山下久美
    • Organizer
      日本保育学会 第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 虫と暮らしをつなぐ遊びのデザイン -保育者による評価に基づいたリデザインに向けて-2022

    • Author(s)
      森元真理、山下久美
    • Organizer
      日本環境教育学会 第33回年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 環境教育のための生き物を介した遊びツールデザイン ー保育学生における「虫と暮らしのつながりカルタ」による短期的な学習効果の検証ー2021

    • Author(s)
      森元真理, 山下久美
    • Organizer
      日本保育学会 第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 羊を題材とした食育活動の実践と評価2021

    • Author(s)
      森元真理, 石塚智恵美
    • Organizer
      第9回日本食育学会学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生の身近なムシに対する好き嫌いとその要因2020

    • Author(s)
      森元真理 , 山下久美
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育施設における環境教育の実践に向けた教育デザイン-保育学生に対する身近な生き物を介した環境教育プログラムの実践と評価-2020

    • Author(s)
      森元真理 , 中野百莉 , 山下久美
    • Organizer
      日本農業教育学会2020年広島大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 身近な生き物を介した環境教育の実践に向けて-環境教育プログラムに対する保育学生の視点からの評価-2020

    • Author(s)
      森元真理
    • Organizer
      日本自然保育学会第5回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育学生の身近なムシに対する好き嫌いとその要因2020

    • Author(s)
      森元 真理, 山下 久美
    • Organizer
      日本保育学会 第73回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 飼育動物を介した環境教育プログラムに関する研究2019

    • Author(s)
      森元 真理, 西山 正人, 山下 久美
    • Organizer
      日本保育学会 第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effectivity of Environmental Education Program Using Small Animals Kept in Japanese Elementary Schools.2019

    • Author(s)
      Mari Morimoto, Haruna Tamura
    • Organizer
      The 14th International Conference on Environmental Enrichment
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi