• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental study on development of assessment method for critical reading

Research Project

Project/Area Number 19K14220
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChugoku Gakuen University

Principal Investigator

Murai Takato  中国学園大学, 公私立大学の部局等, 講師(移行) (80826157)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords説明的文章 / Informational Text / 批判的読み / 批判的思考 / パフォーマンス課題評価 / 大規模評価 / 総括的評価 / 教育評価 / Informational text / 複数テクスト / 大規模な評価 / 国語科教育
Outline of Research at the Start

本研究では1年目にCCSSの学力観・評価観を分析し、米国の国語教師のCCSSの受容についてインタビュー調査で明らかにする。これらの基盤をもとに、2年目では米国のIformational Textを用いた読みの授業実践の観察を行う。
このように、大規模な評価と背景にある学力観の検討と、現場での受容の実際を往還するなかで、批判的読みの評価手法を開発するための視座を得る。

Outline of Final Research Achievements

Recent summative assessment attempts to contribute to classroom learning by authentic performance tasks. In this study, I analyzed the English Language Arts performance task of PARCC and SBAC in the United States to consider authentic assessment of critical reading and writing skill. In the United States, Common Core State Standards emphasizes the ability to read some informational texts and writing argumentative essay.
As a result, the two were found. (1) I found that the two consortiums arrange complexity of the task conditions and text information with development of the ELA standards. (2) It became clear that the rubric could not distinguish argumentative skill adequately. There needs specific rubrics focused on the argument. This research findings could contribute to develop the new assessment method for critical reading and writing in Japanese expository text.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の第一の意義は,世界的な潮流である高次の能力を対象とした大規模評価の開発と実施において,米国の複数の情報的テクストを批判的に読むパフォーマンス課題の在り方とその課題について明らかにしたことである。第二の意義は,これらの知見をもとに,我が国における説明的文章の批判的読みの評価の在り方について示唆を与えたことである。説明的文章の読みに関する大規模評価は高次の能力を対象としたものでも条件付き記述問題に留まっている。これに対して本研究の知見は対照的な自由記述型の評価の在り方を示した。直ちに従来の問題の改定を迫るものではないが,新たなの評価手法に資する基礎的な知見を提供した点に社会的意義がある。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 複数の情報的テクストの読みの指導の検討―Cummins(2019)の指導モデルの分析―2022

    • Author(s)
      村井隆人
    • Journal Title

      教職課程研究論文集

      Volume: 5

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国における標準化された国語科パフォーマンス課題の検討 ー複数の情報的テクストを批判的に統合するパフォーマンスの段階性ー2021

    • Author(s)
      村井隆人
    • Organizer
      第140回全国大学国語教育学会春期大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国における説明的文章の読みの評価問題の検討ー複数のテクストの読みの過程に焦点をあててー2020

    • Author(s)
      村井隆人
    • Organizer
      第139回全国大学国語教育学会秋期大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国の説明的テクストの読みの指導論の検討2019

    • Author(s)
      村井隆人
    • Organizer
      第11回中国・北九州国語教育学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi