• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese Social Studies teachers' perceptions on controversial issues

Research Project

Project/Area Number 19K14239
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Kawaguchi Hiromi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80710839)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords論争問題学習 / シティズンシップ教育 / 教師教育 / 教員養成 / 市民性教育 / 教師志望学生 / 社会科教育 / 自己検閲 / 教師志望学生の研究 / 論争問題 / 教師の意識調査
Outline of Research at the Start

選挙年齢の引き下げを背景に,現在主権者教育の充実が推進されている。この中で,多様な価値を認識し,調停することができる「考える主権者」の資質を育成することを目的に,論争問題学習に注目が集まっている。しかし,現状では,政治問題化を避けるべく,論争問題の教材化を忌避する状況にあるといわれる。
本研究は,日本の中等学校の社会科教師(①現職教師と②教師志望学生)の論争問題学習の捉え方を把握することを目的とする。その際,(1)教師たちがどのように論争問題学習を捉えているのか,(2)なぜそのように捉えているのか,について,「政治的中立性」の捉え方や教師を取り巻く環境・文脈から明らかにしたい。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to understand how Japanese secondary school social studies teachers (1) in-service teachers and (2) prospective teacher students perceive the teaching about controversial issues. There are two research questions: (1) how do teachers perceive teaching about controversial issues, and (2) why do they perceive it that way in the context of the environment and context surrounding the teachers. To answer the questions, we conducted two types of studies. (1) a questionnaire survey to examine the general trends in how they perceive controversial issue learning, and (2) a qualitative study focusing on specific themes and exploring the interplay of context and factors. The results revealed that while grasping the importance of controversial issues learning, many in-service teachers find it challenging to implement it. That cross-curricular teacher education and research are needed to promote controversial issues in teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

選挙年齢の引き下げを背景に,現在主権者教育の充実が推進されている。この中で,「考える主権者」の資質を育成することを目的に,論争問題学習に注目が集まっている。しかし,現状では,政治問題化を避けるべく,論争問題の教材化を忌避する状況にある。論争問題学習を進めることができるのかを考える際には,日本の社会科教師の論争問題学習をめぐる受け止め方の把握が不可欠である。それは,社会・文化的状況によっても基準は異なるためである。しかしながら,日本においては現状詳細案調査が行われていない。そのため,教師の論争問題学習の状況の把握を行い,その特徴を明確にすることは重要である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] The Characteristics of the Citizenship Curriculum in Digital Age: The Case of Digital Civics Toolkit to Promote Political Participation2022

    • Author(s)
      川口 広美・神田 颯・ 今井 祐介・ 宇ノ木 啓太・ 藤井 結子・ 村田 一朗・ 両角 遼平 ・奥村 尚・ 河原 洸亮
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 21-29

    • DOI

      10.15027/52341

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018386

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] How did Japanese teachers deal with COVID-19 in their lessons?: The case studies of two teachers2021

    • Author(s)
      川口 広美 , 大坂 遊 , 金 鍾成 , 高松 尚平 , 村田 一朗 , 行壽 浩司 , 佐藤 甲斐
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 49-56

    • DOI

      10.15027/50613

    • NAID

      120007002514

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018368

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師は社会の生々しい問題を教える際に、何をどのように考慮するか2021

    • Author(s)
      川口広美・金鍾成・岡田了祐・村田一朗
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 232234-232234

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科教員志望学生は、論争問題学習でどのトピックをいかに扱おうとしているか2021

    • Author(s)
      川口広美・田中崚斗・野瀬輝・玉井慎也・奥村尚・小野創太
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 234235-234235

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] How Has Japanese Social Studies Perceived about “Learning about Controversial Issues"?: Literature review on the Japanese articles2020

    • Author(s)
      川口 広美 奥村 尚 玉井 慎也
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 40-49

    • DOI

      10.15027/50173

    • NAID

      120006951550

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033016

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Japanese History lesson for understanding diversity2020

    • Author(s)
      川口 広美 高松 尚平 玉井 慎也 両角 遼平 青本 和樹 篠田 裕文 真崎 将弥 久保 美奈 奥村 尚
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 26 Pages: 21-28

    • DOI

      10.15027/49111

    • NAID

      120006841717

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018352

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地理歴史科・公民科教師はどの論争問題をいかに扱おうとしているか2022

    • Author(s)
      川口広美・奥村尚・小野創太・田中崚斗・玉井慎也・野瀬輝・
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師は社会の生々しい問題を教える際に、何をどのように考慮するか2021

    • Author(s)
      川口広美・金鍾成・岡田了祐・村田一朗
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科教員志望学生は、論争問題学習でどのトピックをいかに扱おうとしているか2021

    • Author(s)
      川口広美・田中崚斗・野瀬輝・玉井慎也・奥村尚・小野創太
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師はどのように“コロナ”に向き合っているか-「授業」に対する語りを中心に-2020

    • Author(s)
      川口広美
    • Organizer
      中国四国教育学会 第 72 回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Can second-order concepts change Japanese history classroom? A case study of Japanese history teachers2020

    • Author(s)
      Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      Graz Conference, University of Graz
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "It is important...But" A case study of Japanese social Studies preservice teachers struggling for teaching controversial issues2019

    • Author(s)
      Jongsung Kim and Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo,
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Crossing boundaries, Learning from others: Reimagining citizenship education in global age2019

    • Author(s)
      Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      organization of social studies teachers in the Philippine
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会の「再政治化」に対応する社会科教師をいかに育てるか2019

    • Author(s)
      川口広美
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師は二次的概念をどのように実践に取り入れているか2019

    • Author(s)
      川口広美, 城戸ナツミ
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 〈つながる・はたらく・おさめる〉の教育学2021

    • Author(s)
      川口広美・岡田了祐・福井駿
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807117
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「社会科とはどのような教科か」(日本教科教育学会編『教科とその本質』)2020

    • Author(s)
      川口広美
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 社会科教師の論争問題学習に対するスタンス調査研究(EVRI叢書)

    • URL

      https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/ja/list/HU_journals/BERP/6/--

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 第104回定例オンラインセミナー開催報告

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/21155

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 第90回定例オンラインセミナー開催報告

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/19500

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 川口広美researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/hiromik

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 第48回定例オンラインセミナー

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/12427

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「平和・市民性教育」ユニット

    • URL

      https://evri.hiroshima-u.ac.jp/peaceandcitizenship1

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi