• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental study of the reasoning in children with Learning Disability

Research Project

Project/Area Number 19K14280
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Tsutamori Eishi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (60708478)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords限局性学習症 / 類推 / 推論 / 音読 / 仮名文字 / 類似 / 類似性 / 共通項 / 発達性ディスレクシア
Outline of Research at the Start

学習困難事例に数学文章題を実施した結果、基本問題で習得した知識を類題で正しく適用できないという、類推機能に関わるエラーが観察された。類推は、過去の経験(ベース)と現状の課題(ターゲット)との間の類似性を抽出し、現在の問題解決に適用(写像)する機能である。本事例はこの類似性抽出の段階で、基本問題から属性類似、すなわち具体的な問題の構造や数字との対応関係へ着目できなかったことから、類題への知識の適用で誤りが認められたと考えられた。これらの観察結果をもとに、本研究は属性類似と関係類似といった共通項抽出の違いが類推と学習に及ぼす影響について検討することを計画したものである。

Outline of Final Research Achievements

This is a basic study of the inferential function (analogy), which is also within the definition of specific learning dysorder. Analogy is one of the reasoning frameworks that extracts similarities between past experiences (base) and current tasks (target) and applies knowledge (mapping). It has been considered important to be able to focus on the similarities between the base and target in order to successfully apply analogy. However, the results of this study show that the degree of similarity extraction does not contribute to the success of the analogy. Participants with lower scores on tasks requiring logical thinking were more successful at analogies. It is possible that participants with higher scores on the task requiring logical thinking were less able to apply knowledge from the base task because they focused their attention only on the target task and were unable to diffuse their attention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

基本問題を学習しても、類題や応用問題に知識を適用できない子どもは少なくない。そのような学習上の課題に直面している子どもは、発達性ディスレクシア(DD)とは別の枠組みで躓きの要因を検討することが重要である。本研究は類推機能に着目し、基礎的な研究を行なった。将来的に学習の躓きの要因を検討する1つの切り口になる可能性があり、社会的に意義がある。また従来の類推研究では類似性の抽出の程度が類推の成功に寄与すると考えられていたが、それを支持する結果は得られなかった。一方で、論理的思考の高さが類推を妨げる結果が示された。この結果は類推を成功させるメカニズムを検討する上で重要な知見であり学術的に意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Brunel University London(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] LD・Dyslexiaセンター(日本)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Brunel University(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Brunel University London(英国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習障害の推論機能にかかわる基礎的研究2022

    • Author(s)
      蔦森英史
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 41(1) Pages: 120-125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習障害の推論機能にかかわる基礎的研究2022

    • Author(s)
      蔦森 英史
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 41(1) Pages: 1-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] LDの特性理解と支援2021

    • Author(s)
      蔦森英史
    • Journal Title

      北海道特別支援教育研究

      Volume: 15(1) Pages: 2-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 限局性学習症の推論機能は測定可能か? -類推機能に関する基礎的研究-2022

    • Author(s)
      蔦森英史
    • Organizer
      第63回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性Dyslexiaと注意欠如多動症の併存は適応行動に影響するか?2022

    • Author(s)
      蔦森英史
    • Organizer
      第63回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] RTIモデルを活用したひらがな一文字音読の小集団指導の検討2021

    • Author(s)
      亀山麻子, 蔦森英史
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語話者の発達性ディスレクシア児童における文字列並列処理の障害は視覚的注意スパンの欠陥で説明ができるのか?2021

    • Author(s)
      蔦森英史, 宇野彰, Taeko N Wydell
    • Organizer
      第20回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A study of predictors on kana character reading in Japan2021

    • Author(s)
      Eishi Tsutamori
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Visual attention span deficit is the difficulty of filtering out adjacent characters from cued target2019

    • Author(s)
      Tsutamori Eishi, Uno Akira, Wydell, N. Taeko.
    • Organizer
      Society for the Scientific Study of Reading
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 年長児の音韻処理能力が音読流暢性に及ぼす効果の検討2019

    • Author(s)
      蔦森英史
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi