Project/Area Number |
19K14282
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Masahiro Misaki 福井大学, 学術研究院医学系部門, 特別研究員 (20834493)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | ディスレクシア / 視線追跡装置 / 発達性ディスレクシア / 読み書き障害 / スクリーニング / 合理的支援 / 診断補助 |
Outline of Research at the Start |
読字の障害を伴う限局性学習症(ディスレクシア)は、知的な問題がないにもかかわらず、文字の読み能力に著しい困難を抱える障害である。しかし知的な問題が目立たないために、ディスレクシアは見過ごされやすい。 近年、視線の動きを数値化できる視線追跡装置を用いた研究が注目されており、ディスレクシアのスクリーニングにも応用可能と考えた。また様々な合理的配慮が提供されているが、どのような支援が障害の程度を改善させているのかについて、客観的な検証はこれまでされていない。 そこで本研究では視線追跡装置を用いて、診断補助および個々の患児に合わせた適切なディスレクシア支援を明らかにしていく。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, participants were asked to read a task in which hiragana sentences were written from right to left (reverse reading task), and this was observed using an eye-measuring device. In the reverse reading task, which is not a task that normal subjects are accustomed to reading, we confirmed that findings characteristic of dyslexia were obtained even in normal subjects. In addition, it has been suggested that the accuracy of reading improves in normal subjects as they repeat the task, due to the effect of learning. We conducted the study with the expectation that the difference in learning effect would be one of the factors contributing to dyslexia, but due to the coronavirus outbreak, we were unable to recruit enough dyslexic participants during the planned study period. We will continue our efforts to obtain subjects after the study period and continue this research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ディスレクシアはIQに問題がないにもかかわらず、文章の読み書きが困難を伴う障害である。本研究ではディスレクシアにおいて学習の問題があると予想し、ひらがなを右から左に読ませる逆読み課題を作成し、視線追跡装置を用いることで読みにおける学習の効果の客観的な測定およびディスレクシアの診断補助となるかの確認を試みた。被験者獲得が進まず十分なサンプルが得られていないが、健常者でもディスレクシアに特徴的な所見が再現され、かつ学習の効果で読みの精度が上がることは確認している。引き続き研究を続けることで成果が得られれば、ディスレクシアの機序の解明や早期診断、適切な支援の提供などにつながると考えている。
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