• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a life career guidance program that requires special activities for people with autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 19K14286
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

OTANI Hirotoshi  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60420551)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords特別支援教育 / 自閉スペクトラム症 / キャリア教育 / ライフキャリア / 能力・態度 / 発達 / 多層支援モデル / 自閉症スペクトラム / 基本となるキャリア教育 / 課題に焦点化したキャリア教育 / ライフキャリア教育プログラム / 実践研究 / ライフ・キャリア / ライフ・キャリア実践 / 生活実態 / 指導プログラム / 教師教育
Outline of Research at the Start

本研究の目的は①自閉症スペクトラム症者のライフキャリアの能力・態度を実証的に明らかにすること②特別活動を要とする自閉症スペクトラム症者のライフキャリアの能力・態度指導プログラムを開発すること③その指導プログラムの成果を検証することである。新学習指導要領では特別活動を要としたキャリア教育を推進することが求められている。特別支援教育におけるキャリア教育では、生涯の生き方に視点をあてたライフキャリア発達支援への論究は十分でなく、また、キャリア発達において重要な自己理解については、自閉症スペクトラム症者に独自性があることから、それらに配慮したライフキャリア指導プログラムの開発が必要であると考える。

Outline of Final Research Achievements

This study presents the characteristics of six domains, including "future outlook and planning," related to the abilities and attitudes of individuals with autism spectrum disorder (ASD) concerning their life careers (roles individuals play in various life settings, including vocational life). The study also organized the requirements for lesson planning to instruct on life career abilities and attitudes and conducted lesson implementation and analysis based on these requirements. As a result, a multi-layered support model was devised, combining "basic career education," "issue-focused career education," and "individual career education based on dialogic interventions," confirming the usefulness of this support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援教育において自閉スペクトラム症者の支援は重要であり、キャリア教育の充実が求められている。そこで、本研究ではライフキャリアに着目し、能力・態度の特徴を示した。またライフキャリアの支援の中核は“授業”であるため、その要件を整理し、加えて多層的な授業の構造を想定し、実践でその有用性を確認した。このような教育課題への接近によって、共生社会の実現に向け、自立と社会参加を目指す自閉スペクトラム症者のための教育資源が、より一層充実したと言える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 7 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育におけるライフキャリア発達支援 ―ライフキャリア教育プログラムに関わる授業づくり―2024

    • Author(s)
      大谷 博俊・岡田直人
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育実践研究

      Volume: 1 Pages: 53-62

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ライフキャリアが意味するもの2023

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 598 Pages: 28-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校生活科「にこにこ大さくせん」2023

    • Author(s)
      福井愛実・大谷博俊
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 599 Pages: 36-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 役立つ経験をとおして自己の価値を認識する2023

    • Author(s)
      前林宏典・大谷博俊
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 600 Pages: 26-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 内面に向き合いライフキャリア発達を促すストレスマネジメント教育2023

    • Author(s)
      小川聡太・大谷博俊
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 601 Pages: 28-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Life Career Education for School Children with Autism Spectrum Disorders : Focusing on identifying key points of support and their use in the classroom2023

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 37 Pages: 1-5

    • DOI

      10.24727/00029659

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29674

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ライフキャリア発達支援のための特別支援教育の探究 ―教職大学院特別支援教育コースにおける授業を通して―2023

    • Author(s)
      大谷 博俊,米田 満紀,濱口 智子,酒井 夏奈,吉松 和美
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 22 Pages: 0-0

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Discussion points for educational programs that foster lifelong careers : With a focus on students with autism spectrum disorder2022

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 36 Pages: 123-128

    • DOI

      10.24727/00029351

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29366

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育におけるライフキャリア発達を支える実践の検討―教職大学院における教師教育の充実を目指して―2022

    • Author(s)
      大谷博俊,澤 昌志
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 21 Pages: 000-000

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Evaluating the Practice of Special Needs Education in the Era of the Novel Coronavirus: A Case Study of Elementary and Middle Schools in Prefecture A in 20202021

    • Author(s)
      大谷博俊,伊藤弘道,高原光恵,佐藤長武,尾関美和,髙畠裕子,山下 幸
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 77-100

    • DOI

      10.24727/00028994

    • NAID

      120006994083

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29010

    • Year and Date
      2021-03-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Life career among adults with autism spectrum disorder : suggestions from cases of working adults in their twenties, thirties, forties, and ? fties2021

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 179-185

    • DOI

      10.24727/00028956

    • NAID

      120006979821

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28971

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現職教員の特別支援教育に関する教職実践力を高める―教職大学院における「キャリア教育・進路指導」の授業を通して―2021

    • Author(s)
      大谷博俊,立和名信行,見谷真希,橋本加寿代
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 20

    • NAID

      120007125798

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Life Career Education in Special Needs Education2020

    • Author(s)
      大谷博俊,尾関美和,井上とも子,佐藤長武,高原光恵,伊藤弘道
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 93-108

    • DOI

      10.24727/00028558

    • NAID

      120006817398

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28571

    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育におけるキャリア教育実践と教師教育の検討―ライフキャリア支援に係る教職実践力向上を目指して―2020

    • Author(s)
      大谷博俊,髙畠裕子,山下幸,俵はるか,田中和也
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 19

    • NAID

      120006877367

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ライフキャリア教育の検討―自閉スペクトラム症のある児童生徒の発達支援に視点をあてて―2023

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会(横浜国立大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ライフキャリア発達から考える“わたし”を認め、育むこと2023

    • Author(s)
      大谷博俊、福井愛実、前林宏典、小川聡太、前原和明、渡部匡隆
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの未来につながる今を支える―ライフキャリア支援の成果と展望―2021

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院におけるライフキャリア支援のための教師教育:特別支援教育におけるキャリア教育2019

    • Author(s)
      大谷博俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi