• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on positive behavior support program for restricted, repetitive pattern of behavior, interests, or activitys in children with Autism Spectrum Disorders

Research Project

Project/Area Number 19K14288
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

takahashi kosuke  長崎大学, 教育学部, 准教授 (10610248)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords行動および興味の限定された反復的な様式 / 自閉症スペクトラム障害 / 応用行動分析学 / 応用行動分析 / 特別支援教育 / こだわり / ポジティブな行動支援
Outline of Research at the Start

本研究では,自閉症スペクトラム障害を定義する特性のひとつである「行動および興味の限定された反復された様式(こだわり行動)」を主な背景とした行動問題に対する支援モデルの構築を目標とする。具体的には,応用行動分析学の観点から,自閉症スペクトラム障害児のこだわり行動の型および機能をより詳細に分類し,それらをアセスメントする方法を明らかする。さらに,アセスメントの結果に基づいて,こだわり行動を適切な行動レパートリーの拡大に活かす支援のプロセスおよびそれが可能な条件を明らかにする。以上の研究結果から,自閉症スペクトラム障害児のこだわり行動による困難に対してのひとつの支援モデルを示すことを目標とする。

Outline of Final Research Achievements

One of the defining characteristics of Autism Spectrum Disorder (ASD) is the need for support in repetitive and restricted behaviors and interests (RRBIs). This study aimed to elucidate positive behavioral support methods for addressing RRBIs in children with ASDs. A review of previous domestic and international studies revealed a lack of accumulated research on support methods for RRBIs in children with ASD. I conducted replications of previous studies have shown that it is possible to infer the preferred stimuli of children with ASDs from their self-stimulatory behaviors, and that these stimuli can function as reinforcers for task engagement. Furthermore, this study suggests that using stimuli predicted from self-stimulatory behaviors as reinforcers can potentially reduce self-stimulatory behaviors during task engagement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉症スペクトラム障害(ASD)の特性である「行動および興味の限定された反復的様式(RRBIs)」は、ASD児者の生活場面での不適応を引き起こす要因のひとつとなる一方、就労や余暇の充実など生活場面での適応を促す要因となる可能性もある。しかしRRBIsがどのような条件で生活場面での適応に活かされるかは明らかでない。本研究成果により、ASD児のRRBIsのひとつである自己刺激行動や常同行動の実態から好みの刺激を推測することができ、またその刺激は課題従事の強化子として機能するだけでなく課題従事中の自己刺激行動等を軽減できる可能性が示された。これらの結果はASD児の学習の促進において大きな意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児のオンラインシステムを用いた語い指導に関する事例研究2021

    • Author(s)
      髙橋甲介
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 8(1)

    • NAID

      120007165091

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 放課後等デイサービスにおける自閉症スペクトラム症児の機能的アセスメントに基づく支援の在り方2021

    • Author(s)
      萩原緑, 髙橋甲介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 189-198

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害を伴う自閉スペクトラム障害児の固執行動を利用した課題従事の促進について2020

    • Author(s)
      高橋甲介・池末ひかり
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 6 Pages: 99-108

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 我が国におけるRRBIsに関する行動的介入のレビュー2023

    • Author(s)
      高橋甲介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児のこだわりを生かした余暇支援2020

    • Author(s)
      高橋甲介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のある自閉スペクトラム症児の集団遊びにおけるポジティブなやりとり成立のための条件分析2019

    • Author(s)
      本田花菜子・高橋甲介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi