• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of underlying mechanisms and prediction of the effectiveness of reading methods in reading deficits using computational modeling

Research Project

Project/Area Number 19K14297
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

SAMBAI Ami  筑波大学, 人間系, 助教 (60730281)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords二重経路モデル / 仮名 / 発達性ディスレクシア / 失読 / 非語彙経路 / 文字列レキシコン / ディスレクシア / 語彙経路 / 文字入力辞書 / 文字長効果 / 語彙判断 / whammy effect / 拗音 / 仮名非語 / 音読 / コンピュータモデリング / 障害メカニズム / 読み指導効果
Outline of Research at the Start

本研究は、世界で初の、日本語の読みに特化した二重経路モデルを用いた、子どもから成人までの「読み障害」に関する「コンピュータモデリング」研究である。コンピュータモデリングから、認知特性に関する見立てと指導効果に関する仮説の妥当性を検証することで、症例の正確な実態把握と指導効果の予測ができる。それにより効果的な教材や指導の開発・提供へとつながる。本研究では、開発したモデルを用いたシミュレーション実験から、発達性ディスレクシア例や失読例が示す仮名の読み障害のメカニズムを解明し試験的に読み指導の効果を予測することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

We hypothesized as follows, based on our research results which were obtained in reading and lexical decision experiments: (1) like the dual route model in English, the reading process for kana consists of visual analysis, a lexical route, a non-lexical route, and an output buffer. (2) The non-lexical route in kana is assumed to work in the character level rather than the grapheme level and to exist as an independent route from the non-lexical route of kanji. (3) Weakness in visual cognitive abilities may impair the acquisition and use of the non-lexical route in kana. (4) In the reading problem in terms of fluency, the reasons for inadequate use of the lexical route may be due to the small size of the orthographic lexicon and insufficient activation of word-spelling representations in the orthographic lexicon.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、新型コロナウイルス感染症の拡大により、研究の進捗が大幅に遅れ、予定通り、シミュレーション実験を行うことができず、二重経路モデルの完成には至らなかった。しかし、仮名の非語彙経路に関して、仮名の拗音表記の処理過程をより詳細に明らかにでき、二重経路モデルの枠組みを提案することにつながったという点に学術的意義があったと思われる。そして、発達性ディスレクシア例の文字列レキシコンの問題を明らかにできたことから、本研究成果は読みの流暢性を向上させる指導法の提案や教材づくりにつながると考えられ、教育的、社会的意義がある研究になったと思われる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Macquarie University/Sydney University(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Influence of cognitive abilities on literacy skills in a Korean-Japanese bilingual child with developmental dyslexia2022

    • Author(s)
      Ami Sambai , Yeongsil Ju , Akira Uno
    • Journal Title

      Front Psychol

      Volume: 13 Pages: 942775-942775

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2022.942775

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A case of acquired phonological dyslexia with selective impairment of Kanji: analysis of reading impairment mechanism using cognitive neuropsychological models for reading2022

    • Author(s)
      Uema S, Uno A, Hashimoto K, Sambai A.
    • Journal Title

      Neurocase

      Volume: 27 Issue: 2 Pages: 173-180

    • DOI

      10.1080/13554794.2022.2050406

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 読みの二重経路モデルに基づく日本語の読み処理およびその発達2020

    • Author(s)
      三盃亜美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi