• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a tiered support system of parenting for children with autism spectrum disorders

Research Project

Project/Area Number 19K14306
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionYokohama National University (2022-2023)
National Institute of Special Needs Education (2019-2021)

Principal Investigator

Kamiyama Tsutomu  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (50632709)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / ペアレント・トレーニング / 階層的支援システム / アプリケーション / 階層的支援 / 子育て支援 / 遠隔自学習 / 効果研究
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、自閉スペクトラム症児の子育て支援における階層的支援システムを開発し、その有効性を示すことである。そのためにまず、遠隔自学習による子育て支援プログラムを開発し、効果評価をする。その遠隔自学習と、申請者がこれまでに開発したペアレント・トレーニングから階層的支援システムを構成し、その効果評価をする。本研究を基盤に、自閉スペクトラム症児の効果的な子育て支援の支援機関における実装を進める。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop and evaluate a multi-tiered system of support for the parenting of children with autism spectrum disorders (ASD). First, a parent training application was developed and evaluated for behavior modifications of children with ASD and their parents using single-case experimental research designs. The results suggested that the participating parents could use behavior intervention methods through the use of this application and their children acquired appropriate behaviors. Furthermore, to propose the multi-tiered system of support for parent training using this application, we evaluated the parent training which combined a group format and individualized format for children with ASD and their parents using single-case experimental research designs. The results indicated that the participants were successful in implementing intervention strategies to increase appropriate behaviors in their children through either parent training format.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、これまでに検討がなされていなかった、自閉スペクトラム症児の子育て支援における階層的支援システムを提案した点にある。その提案のため、第1層のユニバーサルな支援に適用可能な、ペアレント・トレーニング学習アプリケーションを、先行研究に基づき開発し、その効果を示した。
本研究の社会的意義は、障害児支援におけるペアレント・トレーニングの実装促進できる点にある。ペアレント・トレーニングの実装促進には、適用範囲が広いペアレント・トレーニングの開発が必要と考えられた。本研究では、適用対象が広い第1層支援のペアレント・トレーニングを提案することに成功し、これをもとに社会実装が進められる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 書評 一般社団法人日本行動分析学会 編『[新装版]ことばと行動―言語の基礎から臨床まで』2024

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 24 Pages: 257-257

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 家族と協働した行動支援 : 家族中心型ポジティブ行動支援2022

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 22 Pages: 455-460

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Evaluation of a Consultation for Implementing a 6-session Parent Training by a Child Development Support Staff2021

    • Author(s)
      神山 努、野呂 文行
    • Journal Title

      Japanese Journal of Disability Sciences

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 241-254

    • DOI

      10.20847/adsj.45.1_241

    • NAID

      130008094067

    • ISSN
      1881-5812, 2432-0714
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学級における機能代替アプローチによる意欲的な読み書き学習をめざしたICT活用実践2021

    • Author(s)
      丹治 敬之、小路 一直、内田 佳那、神山 努、涌井 恵
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 30 Pages: 307-313

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童発達支援員への全6回で行うペアレント・トレーニングの コンサルテーションに関する有効性の検討2021

    • Author(s)
      神山努,野呂文行
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45 Pages: 241-254

    • NAID

      120007126653

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドにおける特別なニーズのある子どもに対する教育 : 基礎学校および学校教育課への訪問をふまえて2020

    • Author(s)
      神山努,涌井恵
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 42巻 Pages: 145-152

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effectiveness of a Tiered Model of a Family-Centered Parent Training for the Families of Children with Autism Spectrum Disorder2020

    • Author(s)
      KAMIYAMA Tsutomu , NORO Fumiyuki
    • Journal Title

      Journal of special education research

      Volume: 8 Pages: 41-52

    • NAID

      130007996710

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害児の保護者に対する全5 回ペアレント・トレーニングの評価 ―子どもの行動変容と育児ストレスの点から―2019

    • Author(s)
      神山努
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 14 Pages: 155-162

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の保護者に対する標的行動の記録に基づくオンラインペアレント・トレーニングの予備検証2022

    • Author(s)
      神山努
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(知的障害)における視覚プロンプトとマトリックス指導を用いた二語文での質問応答指導2022

    • Author(s)
      奥島早春・神山努
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A study of a self-directed parent-training for children with autism spectrum disorder2022

    • Author(s)
      神山努
    • Organizer
      Association for Positive Behavior Support
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における自学型ペアレント・トレーニングの効果2021

    • Author(s)
      神山努
    • Organizer
      特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 家庭や地域における発達障害のある子へのポジティブ行動支援 PTR-F―子どもの問題行動を改善する家族支援ガイド2019

    • Author(s)
      グレン・ダンラップ, フィリップ・ストレイン, ジャニス・リー, ジャクリーン・ジョセフ , クリストファー・バートランド , リーセ・フォックス , 神山努, 庭山和貴, 安藤世莉奈, 杉原聡子, 館真里子, 廣瀬眞理子
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348889
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi