• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing assesment tests to measure scientific skills that integrated with content understandings in daily classroom context

Research Project

Project/Area Number 19K14340
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKyoritsu Women's University (2022)
The University of Tokyo (2019-2021)

Principal Investigator

SAITO MOEGI  共立女子大学, その他部局等, 専任講師 (60584323)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords形成的評価 / 21世紀型スキル / 指導と評価の一体化 / 全米科学教育スタンダード / アクティブ・ラーニング / 新世代全米科学教育スタンダード
Outline of Research at the Start

現在科学教育では,科学のスキルと内容理解を統合的に活用して問題に妥当性の高い解を見出す力の育成と評価が課題である。本研究では,児童生徒の科学のスキルと内容理解の統合的な活用力を評価し,教師が授業改善に資する知見を得るためのテストを開発する.「新世代全米科学教育スタンダード」を始めとする「テストが備えるべき条件」に関する欧米の理論研究と,「実際の教室で実施できるテストの具体例」に関する日本の実践研究の成果とを結びつけ, 1)単元単位で目指す力の育成実態を見とる評価問題と 2)教師へのフィードバックシートからなる「テスト」を開発して活用事例と共に提案し,質の高い科学教育の実現に貢献する.

Outline of Final Research Achievements

This research challenged to develop new type of assessment tests that can be used in science classrooms. The test I developed consists of an assessment question and a feedback sheet. Assessment questions are collaborative performance tasks that bring out students' ability to make highly relevant solutions to natural science problems by using their scientific skills and content comprehension in an integrated manner. The feedback sheet is a format that helps teachers find ideas for improving lessons by visualizing students' answers and the process of creating answers. During the research period, three evaluation questions and a feedback sheet were prepared for junior high school science and mathematics, and their usefulness in practice was verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、これまで別個に行われてきた欧米の大規模な理論研究の成果と、日本の学校現場及び教育実践研究におけるテスト開発や実践例などの堅実な実践的成果を結びつけ、日本の実践的成果を着実に発展させると共に、欧米でテストの具体化の取組に対しても有用な知見を示した点にある.また、社会的意義は、科学のスキルと内容理解を統合的に活用して科学に関する問題に妥当性の高い解を見出す力の育成という21世紀の科学教育の課題に対して、現場で実用できる評価問題やフィードバックシートの具体像を明らかにした点にある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 学習科学の視点から見た「真正の学び」のプロセス : 理科における「真正の学び」にせまる授業のために2022

    • Author(s)
      齊藤萌木
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1260

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査に関わるデータ利活用と評価2022

    • Author(s)
      齊藤萌木、白水始
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 287 Pages: 20-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オーカナイストセッション(OS10) 構成主義的な授業を受けた子どもたちは,大人になって何を覚えているか~LOGO,仮説実験授業,知識構成型ジグソー法授業を例に~(印刷中)2023

    • Author(s)
      齊藤萌木、白水始
    • Organizer
      日本認知科学会第40回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 単元マップを活用した授業研究例2022

    • Author(s)
      飯窪 真也、齊藤 萌木
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Reconciling Structuring Collaboration and Student Agency2021

    • Author(s)
      Moegi Saito, Shinya Iikubo, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      International Society of the Learning Sciences
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「比とその利用」の「知識構成型ジグソー法」授業における 児童の学習プロセスの検討2021

    • Author(s)
      齊藤 萌木 ,水谷 隆之
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Reconciling Structuring Collaboration and Student Agency2021

    • Author(s)
      Saito, M., Iikubo, S., & Shirouzu, H
    • Organizer
      The Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences (ISLS) 2021. Bochum, Germany: International Society of the Learning Sciences.(in press)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協調問題解決型授業におけるヒント資料の提示が生徒の理解に及ぼす影響―機能機構階層図による理解深化過程の可視化に基づいて2020

    • Author(s)
      齊藤萌木, 飯窪真也, 白水始
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 話量は理解と相関するか?―「知識構成型ジグソー法」授業を例に―2020

    • Author(s)
      白水始,中山隆弘,齊藤萌木,飯窪真也
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Exploration of Scaffolding in Teachers’ Dialogue Analysis.2019

    • Author(s)
      Saito, M., Iikubo, S., & Shirouzu, H.
    • Organizer
      13th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 『STEM教育(仮題)』第6章 理科授業における理解深化をもたらす対話を見とる指標の提案:「問」の共同探究(印刷中)2023

    • Author(s)
      齊藤萌木ほか
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      学校図書
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「問う力を育てる理論と実践 第6章 学習で生まれる問い、学習を進める問い―協調問題解決をとおした問いの創発―」2021

    • Author(s)
      齊藤萌木(分担執筆)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『「質問」の理論と実践第6章 学習で生まれる問い、学習を進める問い―協調問題解決をとおした問いの創発―』2020

    • Author(s)
      齊藤萌木
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi