• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Development of Teaching Materials and Creating Textbook Pages for Developing Mathematical Perspectives and Ways of Thinking in High School Mathematics

Research Project

Project/Area Number 19K14341
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

NARITA Shinnosuke  東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (00804064)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords数学的な見方・考え方 / 創造的な学習指導 / 問いの役割と構造 / 高校数学 / 教材開発 / 教科書
Outline of Research at the Start

高校数学における数学的な見方・考え方の育成を目指した教材の蓄積は,小中学校のそれと比較して著しく少ない。そこで本研究ではまず,高校数学において,数学的な見方・考え方を育成するための教材を開発し,その有効性を検証する。また,教科書の教材を用いて数学的な見方・考え方を育成する授業が実現されるように,教科書紙面上で適切な展開や問いかけなどを構成するための理論的枠組みを構築する。そして,本研究で開発した教材を基に,その枠組みを用いて教科書の記述案を作成する。

Outline of Final Research Achievements

There are two major outcomes of this study. First, in order to develop mathematical perspective and ways of thinking in high school mathematics, we developed six teaching materials on the following topics: parallel transitions of graphs of quadratic functions, quadratic inequalities, trigonometric ratios, centers of gravity of tetrahedra, limits, and calculus. Among them, I was able to verify the effectiveness of the trigonometric ratio, limits and calculus teaching materials through practice. Secondly, amang the six developed materials, I was able to prepare the drafts of the textbook pages for trigonometric ratios and the center of gravity of a tetrahedrons.The effectiveness of the trigonometric ratio was verified through practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高校数学における数学的な見方・考え方を育成するための教材の蓄積は,小中学校のそれと比較すると圧倒的に少ない。また,数学的な見方・考え方を育成するための教科書の紙面に関する研究も少ない。そのため,本研究においてそれらの教材を開発することができたこと,および,教科書紙面案を作成することができたことは,今後の高校数学の教材開発や,算数・数学科における教科書研究に対して示唆的である。ただし,教科書紙面を作成するための枠組みについては十分に検討することができておらず,今後の課題として残っている。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 昭和初期にお ける微分積教材の開発過程に関す一考察 ー東京高等師範学校附属中学校の取り組みに焦点をあててー2020

    • Author(s)
      成田 慎之介
    • Journal Title

      数学教育史研究

      Volume: 20 Pages: 18-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 極限概念の理解の困難性を克服する学習指導ー極限に「到達するか否か」に焦点をあててー2020

    • Author(s)
      成田 慎之介
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 102 Pages: 4-16

    • NAID

      130008033386

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 微分積分学の基本定理の創出を志向した高校数学における微分積分の教材開発 ー『数学 第一類』を手がかりとしてー2019

    • Author(s)
      成田 慎之介
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 101 Pages: 2-12

    • NAID

      130007938682

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 我が国の数学教育現代化期における新しい指導内容に関する一考察 ―中学校数学科の意図されたカリキュラムと教科書に焦点をあててー2021

    • Author(s)
      成田慎之介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Approach of An Early-1940s Japanese Secondary Mathematics Textbook to Teaching the Fundamental Theorem of Calculus2021

    • Author(s)
      Shinnosuke NARITA
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 『数学 第一類』の教材構成に対する米国数学科教科書の影響 -「公式」の扱いに焦点 をあてて-2020

    • Author(s)
      成田 慎之介
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 極限概念の理解の困難性を克服する学習指導 -「極限は到達するか否か」に焦点をあてて-2019

    • Author(s)
      成田 慎之介
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 数学教育学における教材研究の真価(担当:第二部 四面体の重心を定義する活動に関する一考察)2021

    • Author(s)
      太田伸也先生ご退職記念論文集編集委員会
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046433
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi