• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of science curricula centered on "integration" to foster the next generation to pioneer the future

Research Project

Project/Area Number 19K14344
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

NOZOE Susumu  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (20751952)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords理科カリキュラム / 統合化 / Socio-scientific Issues / SSIBLモデル / 中学校理科 / STEM教育 / 科学技術が関連する社会的諸問題(SSI) / 理科授業実践 / 科学の本質(NOS)
Outline of Research at the Start

本研究は、育成する児童・生徒像を、これまで相克の関係にあった「専門家育成」と「市民育成」を越えて、「専門家」を包摂した「未来を拓く次世代育成」と定義する。そこから、物理・化学・生物・地学の専門分化した既存の科目を「つなぐ」という視座から再考し、未来を拓く次世代育成のための理科カリキュラムを理論的・実証的にデザインしていく。国内での試行的授業実践研究や諸外国(主として英国)の科学カリキュラムの動向調査、国際的な科学教育の潮流の理論的解明といった多様なアプローチを相補的に駆使しながら、「統合化」を主軸とした総合的考察を行い、これからの理科教育が目指すべき1つの方向性について知見や示唆を得る。

Outline of Final Research Achievements

This study defined the image of the children and students to be nurtured as ‘nurturing the next generation inclusive of specialists to open up the future’, which goes beyond ‘nurturing specialists’ and ‘nurturing citizens’. The aim was then to theoretically and empirically design a new science curriculum from the perspective of ‘connecting’ existing specialised subjects of physics, chemistry, biology, and geology.
As a result of a theoretical study with reference to relevant previous research at home and abroad, I focused on the Socio-scientific inquiry-based learning (hereinafter referred to as SSIBL) model developed in Europe. Through the development of science classes and trial class practice, it became clear that the SSIBL model had a certain effect on developing qualities and abilities based on the three pillars of the Courses of Study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における成果は、従来の固定化されたペーパープランとしての教育課程ではなく、授業の形態や学習者の環境、学校文化までを包含した教育活動全体を理科カリキュラムとして捉え、従来の「理論的枠組みの構築→試行的実践」という一方向の流れではなく、理論的枠組みの構築や試行的実践を同時かつ相補的に進行させながら新しい知見を創出できたことに理科カリキュラム研究手法としての学術的意義がある。加えて、育成する児童・生徒像を、これまで相克の関係にあった「専門家育成」と「市民育成」を超克し、「専門家」を包摂した「未来を拓く次世代育成」と定義した理科カリキュラム研究の成果という点においても社会的意義を備えている。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (18 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 14 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 工学的プラクティスを取り入れたSTEAM型授業デザイン(1) ―単元「音の性質」における蓄音機製作の授業開発を中心として―2024

    • Author(s)
      大塚洋樹、野添生
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 22 Pages: 78-78

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Science Textbook Analysis of STEAM Activities at Primary Level in England (1)2023

    • Author(s)
      井戸川 拓真、野添 生
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 5 Pages: 1-4

    • DOI

      10.14935/jsser.37.5_1

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-02-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Science Textbook Analysis of STEAM Activities at Primary Level in England (2)2023

    • Author(s)
      余宮 凛音、野添 生
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 5 Pages: 5-8

    • DOI

      10.14935/jsser.37.5_5

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-02-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “SSIBLモデル”を導入したアクションリサーチ(1) ―「エネルギー資源」を題材にした中学校理科授業の理論的検討を中心として―2023

    • Author(s)
      野添生、中嶋康尋
    • Journal Title

      一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 49 Pages: 27-28

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “SSIBLモデル”を導入したアクションリサーチ(2) ―「エネルギー資源」を題材にした中学校理科授業の授業開発を中心として―2023

    • Author(s)
      中嶋康尋、野添生
    • Journal Title

      一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 49 Pages: 29-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Socio-scientific Issuesに対する意思決定や実践力の育成を目指す探究的アプローチ2023

    • Author(s)
      野添 生
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 249-250

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_249

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “SSIBLモデル”を導入したアクションリサーチ(3) ―「エネルギー資源」を題材にした中学校理科授業の検証を中心として―2023

    • Author(s)
      野添生、中嶋康尋
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 21 Pages: 264-264

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリスにおけるSTEM教育に関する動向調査2022

    • Author(s)
      野添 生
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 177-178

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_177

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 諸外国の科学カリキュラムと科学的探究(イギリス)2022

    • Author(s)
      野添生
    • Journal Title

      学校における教育課程編成の実証的研究報告書 諸外国の先進的な科学教育に関する基礎的研究―科学的探究とSTEM/STEAMを中心に―

      Volume: 4 Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 諸外国におけるSTEM/STEAMに関する学習評価と教員支援(イギリス)2022

    • Author(s)
      野添生
    • Journal Title

      学校における教育課程編成の実証的研究報告書 諸外国の先進的な科学教育に関する基礎的研究―科学的探究とSTEM/STEAMを中心に―

      Volume: 4 Pages: 73-78

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アーギュメントを利用したオーセンティックな学びにつながる理科授業2022

    • Author(s)
      永友周作,河内埜雄也,瀬戸口和昭,柚木和浩,兼重幸弘,中嶋康尋,弓削聖一,矢野義人,野添生,中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 第30号 Pages: 39-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科を学ぶことの意義や有用性に関する論考―理科教育成立の歴史と国際的な科学教育の視座から―2021

    • Author(s)
      野添生
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 826 Pages: 5-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日常的文脈と科学をつなぐアーギュメントを導入した理科授業(3)2021

    • Author(s)
      佐野誠,中嶋康尋,柚木和浩,兼重幸弘,河内埜雄也,瀬戸口和昭,隈元修一,野添生,中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 第29号 Pages: 31-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] What affects Japanese science teachers’ pedagogical perspectives in lower secondary schools? A case study of international comparison between Hiroshima (Japan) and Leeds (England)2020

    • Author(s)
      Nozoe Susumu、Isozaki Tetsuo
    • Journal Title

      International Journal of Science Education

      Volume: 42 Issue: 13 Pages: 2246-2265

    • DOI

      10.1080/09500693.2020.1817608

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日常的文脈と科学をつなぐアーギュメントを導入した理科授業(2)2020

    • Author(s)
      佐野誠,河内埜雄也,柚木和浩,中嶋康尋,瀬戸口和昭,隈元修一,安影亜紀,野添生,中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 第28号 Pages: 127-136

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Toward an Elementary School Science Curriculum Incorporating the “Nature of Science”: Based on an Analysis of the National Science Curriculum in England2019

    • Author(s)
      志田 正訓,野添 生,磯﨑 哲夫
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 133-142

    • DOI

      10.11639/sjst.18010

    • NAID

      130007696323

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] これからの時代に対応した新しい理科の問題解決ーわが国の伝統と国際的な科学教育の潮流を踏まえてー2019

    • Author(s)
      野添 生
    • Journal Title

      理科の教育6月号

      Volume: 通巻803号 Pages: 44-46

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい時代に対応した新しい理科の探究の在り方ー成熟した未来社会の創造に向けてー2019

    • Author(s)
      野添 生
    • Journal Title

      中学理科通信 リンク

      Volume: 秋号 Pages: 2-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 工学的プラクティスを取り入れたSTEAM型授業デザイン(1) ―単元「音の性質」における蓄音機製作の授業開発を中心として―2024

    • Author(s)
      大塚洋樹、野添生
    • Organizer
      日本理科教育学会オンライン全国大会2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “SSIBLモデル”を導入したアクションリサーチ(1) ―「エネルギー資源」を題材にした中学校理科授業の理論的検討を中心として―2023

    • Author(s)
      野添生、中嶋康尋
    • Organizer
      令和4年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “SSIBLモデル”を導入したアクションリサーチ(2) ―「エネルギー資源」を題材にした中学校理科授業の授業開発を中心として―2023

    • Author(s)
      中嶋康尋、野添生
    • Organizer
      令和4年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A comparative analysis of primary science textbooks in Japan and England: Focusing on ‘STEAM Activities’2023

    • Author(s)
      Susumu NOZOE
    • Organizer
      2023 European Science Education Research Association 15th Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Socio-scientific Issuesに対する意思決定や実践力の育成を目指す探究的アプローチ2023

    • Author(s)
      野添 生
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “SSIBLモデル”を導入したアクションリサーチ(3) ―「エネルギー資源」を題材にした中学校理科授業の検証を中心として―2023

    • Author(s)
      野添生、中嶋康尋
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスの初等教育段階におけるSTEAM Activitiesに関する科学教科書分析(1)―Lower Key Stage2を中心として―2023

    • Author(s)
      井戸川 拓真、野添 生
    • Organizer
      2022年度日本科学教育学会第5回研究会(九州・沖縄支部開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの初等教育段階におけるSTEAM Activitiesに関する科学教科書分析(2)―Upper Key Stage2を中心として―2023

    • Author(s)
      余宮 凛音、野添 生
    • Organizer
      2022年度日本科学教育学会第5回研究会(九州・沖縄支部開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおけるSTEM教育に関する動向調査―学習評価や教員支援のあり方に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      野添 生
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を導入した授業実践研究(1) ―「プラスチック」を題材にした中学校理科の授業開発を中心として―2021

    • Author(s)
      黒木知佳・野添生
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を導入した授業実践研究(2) ―「プラスチック」を題材にした中学校理科授業の理論・検証を中心として―2021

    • Author(s)
      野添生・黒木知佳
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を導入した授業実践研究(3) ―「プラスチック」を題材にした中学校理科授業の質的分析を中心として―2021

    • Author(s)
      黒木知佳・野添生
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を導入した教授方略に関する実証的検討(3)2021

    • Author(s)
      藤浪圭悟・樋口洋仁・野添生・磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を導入することで理科授業はどう変わるかーNOSの観点からのアプローチー2020

    • Author(s)
      野添生
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STEM教師教育を意識した“Socio-scientific Issues”導入の教授方略2020

    • Author(s)
      樋口洋仁,藤浪圭悟,野添生,磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of implemented science curricula: An approach from teachers’ perspectives2019

    • Author(s)
      Susumu NOZOE, Tetsuo ISOZAKI
    • Organizer
      2019 European Science Education Research Association 13th Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学教育におけるアクションリサーチの理論的検討(1)2019

    • Author(s)
      野添 生
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を取り入れた教授方略に関する実証的検討(2)2019

    • Author(s)
      藤浪 圭悟,樋口 洋仁,野添 生,磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を取り入れた教授方略に関する理論的研究(3)2019

    • Author(s)
      野添 生,樋口 洋仁,藤浪 圭悟,磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開』「SSI (Socio-scientific Issues)」2022

    • Author(s)
      一般社団法人日本理科教育学会編著 分担執筆:野添生
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049359
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『新・教職課程演習 第14巻 初等理科教育』「自然科学と理科の関係」「理科におけるノート指導」2021

    • Author(s)
      片平克弘・木下博義編著 分担執筆:野添生
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003556
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『教師教育講座第15巻 中等理科教育【改訂版】』「第5章第1節 理科授業のデザイン」「第5章第6節 アクションリサーチの特徴と方法」2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫編著 分担執筆:野添生
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319106851
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi