The effectiveness of reputation in the sharing economy: an empirical study of building trust with heterogeneous others.
Project/Area Number |
19K14367
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10010:Social psychology-related
|
Research Institution | Tsuda University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 社会的ジレンマ / 協力行動 / 評判 / 感染予防行動 / 信頼 / オンライン |
Outline of Research at the Start |
異質性を乗り越えて他者との信頼関係を構築するための評判情報(以下、評判と表記)について、シェアリングエコノミーという具体的な場面を想定して検討する。属性情報が参照可能な環境において、異質な他者との信頼関係の構築に対する評判の効果を検討し、より効果的な活用方法を明らかにする。特に、評判の信頼性として評判を生成した人の属性情報に注目しながら、異質な他者についても信頼性を正当に評価しうる評判利用の条件を明らかにする。具体的には、日本人参加者を対象とした社会調査、行動データ分析と参加者実験を行う。本研究を通じて、日本でのシェアリングエコノミーの普及における制度設計に資する知見の獲得を目指す。
|
Outline of Final Research Achievements |
In order to examine the factors for the development of trusting relationships required in a sharing economy environment during COVID-19 pandemic, the association between information contact and prosocial behaviour in the dilemma situation was examined. A online panel survey was conducted in three waves at one-year intervals(April 2020, April 2021 and April 2022). The analysis was conducted with the prosocial behaviour as refraining from going out. The results showed that browsing social networking sites has a consistent effect on self-restraint, but that the features of people who go out differ between 2020 and 2021. Furthermore, the results also showed the features of those who shifted from self-restraint to going out between the two time points.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自分の利益を最大化する行動と全体の利益を最大化する行動が一致しない社会的ジレンマ状況下での行動は、様々な要因によって決まってくる。本研究では、コロナ禍において自分の利益よりも全体の利益を優先する向社会的行動の傾向を分析した。今後、シェアリングエコノミー環境のような、他者との関係の構築が難しい状況においても適用可能な知見をもたらしている。
|
Report
(5 results)
Research Products
(11 results)