• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An examination of the underlying mechanism of the effect of achievement goals on judgments of learning

Research Project

Project/Area Number 19K14384
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokai Gakuin University (2020-2021)
Kobe University (2019)

Principal Investigator

Kenji Ikeda  東海学院大学, 人間関係学部, 講師(移行) (30808332)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords動機づけ / 達成目標 / メタ認知的判断 / 学習判断 / 信念 / メタ認知
Outline of Research at the Start

達成場面において,学習者は何らかの目標を持って学習を行う。達成目標理論では,達成目標の質的違いが学習過程に影響することが想定されている。特に,達成目標は学習者自身の能動的学習活動(自己制御学習)に影響することが示唆されている。自己制御学習では正確な学習判断が重要であり,もし学習判断を誤れば効果的な学習は実現しない。しかしながら,達成目標の学習判断への影響について検討した研究は極めて少なく,達成目標が学習判断にバイアスを生じさせることが明らかになっているものの,そのメカニズムの解明には至っていない。そこで本研究では,達成目標が学習判断にバイアスを生じさせるメカニズムについて検討する。

Outline of Final Research Achievements

The present research examined the underlying mechanism of the effects of achievement goals on judgments of learning (JOLs) in terms of the beliefs about achievement goals and subjective study effort during learning. The results showed that pre-study JOL in the performance-approach goal condition was higher than that in the mastery-approach goal condition, and the difference of JOLs between the mastery-approach and performance-approach goal conditions remained constant from the beginning to end while studying. Additionally, the results demonstrated that more participants believed that performance-approach goals have greater benefits than mastery-approach goals. These results suggest that the beliefs about achievement goals contribute to JOLs rather than learning experience.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

達成目標を含め,動機づけ的要因が学習判断に影響を及ぼす背景については,これまで十分な検討が行われてこなかった。そのため,本研究において達成目標が学習判断に影響を及ぼす背景として信念の存在を明らかにしたことで,達成目標がメタ認知に果たす役割について一定の示唆を与えることができた。また,達成目標に関する信念が必ずしも正しくない一方で,学習者が達成目標に関する信念に基づいた判断を行ってしまうことは,非効率な学習を導く一因になると考えられる。そのため,目標志向性に関する介入を行う際にはメタ認知の質的側面に注意を払う必要性がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] How beliefs explain the effect of achievement goals on judgments of learning2022

    • Author(s)
      Ikeda Kenji
    • Journal Title

      Metacognition and Learning

      Volume: - Issue: 2 Pages: 499-530

    • DOI

      10.1007/s11409-022-09294-y

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Achievement goals affect memory encoding2021

    • Author(s)
      Ikeda Kenji、Kakinuma Kyosuke、Jiang Juming、Tanaka Ayumi
    • Journal Title

      Contemporary Educational Psychology

      Volume: 65 Pages: 101945-101945

    • DOI

      10.1016/j.cedpsych.2021.101945

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 達成目標と学習方略の関係性―メタ分析を用いた検討―2020

    • Author(s)
      池田賢司・江聚名・柿沼亨祐・田中あゆみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi