A study on tactile signal with reduction effect of motion sickness generated when using autonomous driving vehicle
Project/Area Number |
19K14953
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 20020:Robotics and intelligent system-related
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Research Institution | Osaka Sangyo University (2021) Ichinoseki National College of Technology (2019-2020) |
Principal Investigator |
ITOH Kazuya 大阪産業大学, 工学部, 准教授 (40804985)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 乗り物酔い / 自動運転 / 車線変更 / ドライビングシミュレータ / ロール角 / 応答遅れ / 心拍 / 周波数 / 周期 / 振動 |
Outline of Research at the Start |
自動運転技術を搭載した自動車が普及する過渡期において、ドライバーが他の乗員と同様に、常に車両挙動に対して受動的となり乗り物酔いが生じやすくなる可能性がある。一方、視覚情報はドライバーの脇見を誘発する懸念があり、触覚のように脇見を誘発しにくい手段を用いることが重要である。 本研究では、ドライバーに自動運転制御の意図を振動で告知することで、乗り物酔いを低減する効果を有する新技術の確立を目的とする。 ①ドライビングシミュレータ(DS)を用いた自動運転における乗り物酔い要因の特定 ②自動運転制御の事前告知に対する振動提示方法の検討 ③DSと自動運転模擬車両を用いた振動提示の乗り物酔い低減効果の検証
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Outline of Final Research Achievements |
As a result of this research, it can be said that motion sickness may easily occur depending on the response delay, roll angle, and roll angular velocity caused by the vehicle body design when changing the lane by the automatic driving technology of the car. However, when vibration was used to give advance notice of lane changes in autonomous vehicles, motion sickness was clearly smaller with no prior notice than with other conditions with prior notice. Therefore, when announcing the motion control of an autonomous vehicle in advance by vibration, it is necessary to consider the effect that leads to motion sickness of the passenger.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
【学術的な意義】車線変更時の乗り物酔いを引き起こすロール運動の角速度と最大角度,視覚情報と体感情報の時間差の目安を示した.また,自動運転車両の事前告知にシート座面の振動を提示することはかえって乗り物酔いを引き起こす知見が得られた. 【社会的な意義】完全自動運転車両の実現に向けて,車両運動性能とインターフェイスの提示方法に関する目標値を示すことで,新たなモビリティの開発が活発になると考えられる.
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Report
(4 results)
Research Products
(1 results)