A study on traffic signal phasing schemes considering crossing pedestrian maneuvers at signalized intersections
Project/Area Number |
19K15111
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Xin Zhang 名古屋大学, 環境学研究科, 特任助教 (60825115)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 信号現示 / 歩行者挙動 / 横断歩道 / 交通容量 / 歩車分離 / 安全性 / 交錯 / 信号交差点 / 自動運転 / 幾何構造 / 歩行者 / 信号制御 |
Outline of Research at the Start |
信号交差点における横断歩行者と左折車との交錯を抑制するための対策として、両者を時間的に完全分離する信号制御方式や歩行者信号現示の冒頭か末尾の一部時間のみ分離する方式などが挙げられる。安全性と円滑性の観点から、各信号制御方式の位置付けや適用可能な範囲などは十分明らかになっていない。本研究では横断歩行者の流動状況を再現し、歩車間の交錯機会の変化を歩行者青時間の進行に伴って定量的に評価する方法を開発する。この評価手法を基に、特徴的な信号制御方式の歩行者および車両遅れ時間、交通容量や、歩行者の安全性などの交差点性能に関する比較分析を行い、歩車分離方式との境界条件や、歩行者信号現示長などを明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study proposed an estimation method of pedestrian presence probability by empirical observation of different signalized crosswalks that can appropriately reflect the Japanese situations considering the bi-directional crossing pedestrians, signal phasing scheme and crosswalk geometry. Based on this method, a safety index of pedestrian exposure time and left-turn lane capacity estimation method were developed for quantitatively evaluating pedestrian safety and the efficiency of left-turn lanes. The results of this study can be applied for planning and operational stage analysis of signalized crosswalks and the selection of traffic signal phasing schemes regarding the treatment of pedestrian and left-turn vehicle volumes and crosswalk geometry.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、二方向の歩行者の横断歩道上における一連の流動状況をマクロに表現可能な歩行者存在確率モデルを構築する点やその確率モデルに応じた車両交通容量を推定する点は、学術上極めて独創的である。この研究により、歩行者の安全性確保と自動車の円滑性確保の両方の観点から、導入する交差点の特性に応じて、信号現示やタイミングを検討することが可能となった。今後交通状況に応じて交差点の信号設計や改良に反映することに際して、科学的な根拠を与えるものとして期待できるため、本研究課題は実務的、社会的にも大きな意義があるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)