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Development of a safety performance evaluation tool for roundabout geometric design

Research Project

Project/Area Number 19K15118
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

YOSHIOKA Keisuke  日本大学, 理工学部, 助教 (30755541)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsラウンドアバウト / 幾何構造 / 安全性能 / 設計 / リスク / 評価指標
Outline of Research at the Start

ラウンドアバウトは全国各地で導入が進められているところであるが、幾何構造と安全性能の関係が明らかになっていないため、実務の幾何構造設計においては安全性能を客観的に評価する手法の開発が求められている。
そこで本研究は、ラウンドアバウトの幾何構造条件から安全性能を評価するための手法を構築することを目的とする。そのために、幾何構造が走行挙動に与える影響を把握するとともに、安全性能を評価するために指標を導入する。さらには実務のラウンドアバウト幾何構造設計への活用を念頭に、これらの成果を活用した幾何構造設計の評価ツールを開発する。

Outline of Final Research Achievements

Driving behavior survey by the unmanned aerial vehicle at three roundabouts and modeling to estimate driving behavior based on the geometric conditions of the roundabout are conducted. A risk index accounting for both the likelihood of collision and the severity of collision was proposed and calculated based on the driving behavior model. Furthermore, sensitivity analysis and formulation of the relationship between the risk index and geometric conditions were conducted, and a prototype evaluation form was developed in which the risk index is calculated by inputting the geometric conditions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般的に交差点の安全性能は、事故データ等の統計データに基づいて分析されるが、本研究で提案する評価指標は、幾何構造条件のみから安全性能を客観的に評価するものである。安全性能の評価指標として、衝突の起きやすさと、仮に衝突したときの重度を危害の程度の両方を考慮したリスク指標を提案し、これを幾何構造条件から推定するための定式化をした。
この評価手法は、実際の事故データとの関係性については課題が残るものの、実務の幾何構造設計における評価や判断基準の根拠になり得るものと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Modeling of a Novel Risk Index for Evaluating the Geometric Designs of Roundabouts2020

    • Author(s)
      Yoshioka, K., Nakamura, H., Shimokawa, S. and Morita, H
    • Journal Title

      Accident Analysis & Prevention

      Volume: 145 Pages: 105702-105702

    • DOI

      10.1016/j.aap.2020.105702

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] MODELING A RISK INDEX FOR EVALUATING THE SAFETY PERFORMANCE OF ROUNDABOUT GEOMETRIC DESIGN2019

    • Author(s)
      吉岡慶祐・中村英樹・下川澄雄・森田綽之
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 75 Issue: 3 Pages: 191-201

    • DOI

      10.2208/jscejipm.75.191

    • NAID

      130007709868

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中心位置が偏心するラウンドアバウトの走行速度特性分析2022

    • Author(s)
      久野裕大・吉岡慶祐・下川澄雄
    • Organizer
      第49回土木学会関東支部技術研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ラウンドアバウト導入後一定期間における走行挙動の変化2019

    • Author(s)
      吉岡慶祐・下川澄雄・村松久・金渕信秋・斎藤和樹
    • Organizer
      第60回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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