Study on Assumption of Upright Wall in the Theory of Added Resistance in Waves and on Application to Actual Ship
Project/Area Number |
19K15222
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | National Institute of Maritime, Port and Aviation Technology |
Principal Investigator |
Sakurada Akiko 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (00734237)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 波浪中抵抗増加 / 船首部 / 反射波 / 喫水周波数影響係数 / ブラントネス係数 / 直立壁 |
Outline of Research at the Start |
本研究では波浪中抵抗増加の反射波抵抗増加成分においてブラントネス係数と喫水周波数影響係数の直立壁仮定に着目する。1年目では船首の水面上形状が直立壁に近い船型と、船首部を変更した船型で水槽試験を行う。その結果より直立壁の仮定について理論的考察を行い、船首部を変更した船型にも適用できるようなモデルの改良を検討する。2年目では1年目の検討を踏まえて船首部をさらに変更し水槽試験を行い、波浪中抵抗増加の推定法を検討・検証する。以上より水面上形状が従来とは異なる船型に対しても適用できる波浪中抵抗増加のモデルを開発する研究である。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is verification and improvement of the estimation method of the added resistance in waves based on the theory assuming upright wall. In the first year, tank test was conducted on a blunt ship with the original bow and that with the bow concaved on the water surface. The results showed that the former is near the conventional method and the latter is smaller than that. That shows the effect of the bow. In the second year, a tank test was conducted using a simplified bow with the upright angle with the water surface, and a simplified bow with a small angle with the water surface. In the latter case, it was confirmed that the coefficient of draft and frequency using the latter model is small. As an improvement of the estimation method, the expression by the correction factor using representative angle between the side wall and the water surface was examined. It is verified that the expression is possible if it is applied to a simplified model ship.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではこれまで波浪中抵抗増加の理論計算法として実用化されてきたハイブリッド計算法におけるブラントネス係数と喫水周波数影響係数の直立壁仮定に注目した。ハイブリッド計算法では水槽試験により速度影響係数CUを求めるが、従来の船型では設計段階で評価できるように標準的な値が提案されている。一方で省エネ効果を期待して形状を工夫した船型では、標準的なCUよりも小さい値となる場合がある。このような船型に対して設計段階で評価する手法の検討は十分でない。 本研究では水面と船側との代表角度により船型を表現し、波浪中抵抗増加との関係について考察した。この結果はさらなる省エネ船型の検討につながり社会的意義だと言える。
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Report
(3 results)
Research Products
(1 results)