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The influence of ADAS on driver's behavior and its psychological mechanism: From the view of visual attention

Research Project

Project/Area Number 19K15245
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 25010:Social systems engineering-related
Research InstitutionShizuoka Institute of Science and Technology

Principal Investigator

Kinosada Yasunori  静岡理工科大学, 情報学部, 准教授 (00733073)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords運転支援システム / 注意 / リスク補償
Outline of Research at the Start

運転支援システムの導入により、道路利用者の行動や情報処理能力にどのような影響が及ぶかを検証する。特に、主体的なリスク回避行動の減少が認められるかどうかを検証する。ドライビング・シミュレータを用いて、仮想的な交通環境内で実験参加者に運転を行っていただく。交通環境内に運転支援システムを搭載した車両が存在する場合とそうでない場合で、実験参加者の運転パフォーマンスや運転中の情報処理能力を比較し、機序の解明を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to understand the impact of driver assistance systems on the road user's behavior from the view of visual attention. During this project, the COVID-19 pandemic emerged, and online meetings rapidly became widespread in society. Due to the fact that some drivers participate in online meetings while driving, applications for online meetings have features to limit functionality to avoid negatively affecting driving. Nonetheless, this study experimentally showed that participation in online meetings while driving impairs drivers' visual attention. Additionally, focusing on the "request to intervene" in Level 3 autonomous driving, this study conducted experiments to identify the time required for drivers to detect hazards within the traffic environment. Older drivers required longer time to observe traffic scenes than younger drivers. Moreover, their eye movements were recorded to understand the characteristics of visual attention during searching hazards.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では運転中のオンライン会議という、社会的に新規な行為において、ドライバーの視覚的注意が阻害されることを示した。この知見は、携帯電話の通話に関する従来の知見の概念的追試という学術的意義に加えて、安全教育の観点で社会的意義がある。
さらに、交通環境から危険事象を検出するために必要な時間を調べた実験では、先行研究の概念的追試に成功したとともに、新たに信号検出理論を適用した分析により加齢に伴う危険検出成績の低下原因を考察できた。この知見は、レベル3自動運転における運転交替の要請など、瞬間的に交通環境の危険性を判断すべき状況において、アラートを出すタイミングの工学的設計などに応用できる可能性がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] The relationship between cyclists’ expectation of being yielded and crossing intention: Comparison between young and elderly cyclists2021

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Journal Title

      Traffic Sciences

      Volume: 52 Issue: 1 Pages: 13-17

    • DOI

      10.34398/kokaken.52.1_13

    • NAID

      130008138220

    • ISSN
      0288-1985, 2435-2365
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trusting Other Vehicles’ Automatic Emergency Braking Decreases Self-Protective Driving2020

    • Author(s)
      Yasunori Kinosada, Takashi Kobayashi, Kazumitsu Shinohara
    • Journal Title

      Human Factors

      Volume: 印刷中のため不明 Issue: 5 Pages: 880-895

    • DOI

      10.1177/0018720820907755

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 運転支援システムとどのように付き合うか -道路利用者の注意と信頼-2020

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Journal Title

      日本ロボット学会誌

      Volume: 38 Pages: 28-31

    • NAID

      130007785781

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 高齢期におけるハザード知覚の低下に関するベイズ統計モデリング2024

    • Author(s)
      紀ノ定保礼・山泉健・川島朋也
    • Organizer
      日本認知心理学会第22回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 運転中のオンライン会議参加がドライバーの視覚的注意に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Organizer
      日本心理学会 第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 車載機器の通知を模した刺激の提示による注意の妨害2022

    • Author(s)
      川島朋也・木村司・紀ノ定保礼・篠原一光
    • Organizer
      一般社団法人交通科学研究会 令和4年度研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 労力による損失割引のベイズ階層モデリング2022

    • Author(s)
      小林穂波・紀ノ定保礼・伊藤友一
    • Organizer
      日本認知心理学会 第20回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 運転中における認知的負荷が視覚的注意に及ぼす影響のモデリング2021

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Organizer
      日本計算機統計学会 第35回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 目標の切替がレベル1自動運転車両に乗車中の視覚的注意に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Organizer
      日本交通心理学会第86回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自動運転技術への過信と運転行動との関係2020

    • Author(s)
      藤田悟郎・岡村和子・小菅律・中野友香子・紀ノ定保礼
    • Organizer
      日本交通心理学会第85回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 課題目標の切替が運転中のヴィジランス低下に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 運転支援システムの有無が周囲のドライバーの注意や行動に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      紀ノ定保礼
    • Organizer
      計測自動制御学会 システム・情報部門 学術講演会 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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