• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring essence and effect of coaching based on practitioner's experience

Research Project

Project/Area Number 19K20053
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59020:Sports sciences-related
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

AOYAGI Kenryu  関東学院大学, 経済学部, 准教授 (80772970)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsパーソナルコーチング / 人材育成 / 指導者養成 / 人的資源開発 / 自己基盤形成 / 自己理解 / スポーツ教育 / 質的研究 / コーチング / 運動部活動 / ワークライフバランス / 成長
Outline of Research at the Start

本研究では、目標達成を目指して自発的な行動を支援する「コーチング」を研究対象とする。コーチングはビジネス分野を中心に発展してきたが、スポーツの指導にも応用可能なものである。しかし、実践が先行し、研究が遅れている。本研究では「コーチングとは、つまりどのような営みなのか」、「コーチングにおいて、何がどう作用するのか」という問いに迫るため、インタビューや参与観察といった質的研究手法を用いてコーチングの本質と効果を探索する。

Outline of Final Research Achievements

Personal coaching is a dialogical way of relating that elicits awareness, learning and voluntary action to achieve client’s goals. The study modelled the functional process of personal coaching. A scale was also developed to assess self-understanding and self-concordance, which is a key element of the process. In addition, “Research Institute of Coaching Sciences” has been established and organize research meetings or collect case studies. Furthermore, a coaching manual has been developed based on the results of the study, which is being practiced and educated for university students, adults and athletes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

パーソナルコーチングは実践が先行し、研究が十分に行われてこなかった。そこで本研究では、科学的な手法によってパーソナルコーチングを捉え直すことに取り組んだ。なかなか全容の見えづらかったパーソナルコーチングについて、論文という形で整理・公表したことに学術的意義を有する。また、パーソナルコーチングに対する疑問が解消され、信頼感が増し、実践者やコーチングの恩恵を受ける者が増えれば、それが社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 8 results) Presentation (2 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] パーソナルコーチングが機能するプロセス:分析ワークシート集(下)2022

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Journal Title

      自然・人間・社会

      Volume: 72 Pages: 43-133

    • NAID

      120007191074

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自己理解度・自己一致感尺度の信頼性および妥当性の検証2022

    • Author(s)
      青柳健隆,守屋麻樹,岡浩一朗
    • Journal Title

      経済系

      Volume: 286

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パーソナルコーチングが機能するプロセス:分析ワークシート集(上)2021

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Journal Title

      自然・人間・社会

      Volume: 71 Pages: 57-138

    • NAID

      120007143131

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Changes associated with transition from school-based extracurricular sports activities to junior sports clubs in elementary school:2021

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 66 Issue: 0 Pages: 63-75

    • DOI

      10.5432/jjpehss.20075

    • NAID

      130007982461

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パーソナルコーチングが機能するプロセス:コーチの体験に基づくモデル生成2021

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Journal Title

      支援対話研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130008056338

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門ではない種目という壁に挑むコーチ:パーソナルコーチングのスポーツ指導への応用2021

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Journal Title

      体育の科学

      Volume: 71 Pages: 41-45

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Archery skill assessment using an acceleration sensor2021

    • Author(s)
      Takayuki Ogasawara, Hanako Fukamachi, Kenryu Aoyagi, Shiro Kumano, Hiroyoshi Togo, Koichiro Oka
    • Journal Title

      IEEE Transactions on Human-Machine Systems (Early Access)

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-8

    • DOI

      10.1109/thms.2020.3046435

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A qualitative investigation of the factors perceived to influence student motivation for school-based extracurricular sports participation in Japan2020

    • Author(s)
      Kenryu Aoyagi, Kaori Ishii, Ai Shibata, Hirokazu Arai, Hanako Fukamachi, & Koichiro Oka
    • Journal Title

      International Journal of Adolescence and Youth

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 624-637

    • DOI

      10.1080/02673843.2019.1700139

    • NAID

      120007161350

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Joint associations of leisure screen time and physical activity with academic performance in a sample of Japanese children2020

    • Author(s)
      Kaori Ishii, Kenryu Aoyagi, Ai Shibata, Mohammad Javad Koohsari, Alison Carver, & Koichiro Oka
    • Journal Title

      International Journal of Environmental Research and Public Health

      Volume: 17 Issue: 3 Pages: 757-757

    • DOI

      10.3390/ijerph17030757

    • NAID

      120007161339

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Impact of long-distance swimming “Enei” on Japanese university students’ grit2020

    • Author(s)
      Hiroya Endo, Youji Omoto, Kenryu Aoyagi, Koichiro Oka, & Yoshinori Shiota
    • Journal Title

      Advances in Physical Education

      Volume: 10 Issue: 01 Pages: 1-9

    • DOI

      10.4236/ape.2020.101001

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自己理解度・自己一致感尺度の開発2021

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Organizer
      日本コーチング学会第32回学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] パーソナルコーチングが機能するプロセスの質的探索2020

    • Author(s)
      青柳健隆
    • Organizer
      日本コーチング学会第31回学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アスリートのメンタルは強いのか?2020

    • Author(s)
      荒井弘和、雨宮怜、深町花子、鈴木敦、栗林千聡、梅﨑高行、青柳健隆、内田遼介、衣笠泰介、野口順子、金澤潤一郎、立谷泰久
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      晶文社
    • ISBN
      9784794970411
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 部活動の論点 「これから」を考えるためのヒント2019

    • Author(s)
      青柳健隆・岡部祐介 編著(著者:青柳健隆、岡部祐介、伊藤明己、春日芳美、中西新太郎、細谷実、榎本恭介、清水智弘、額賀將、松田太希、吉田語)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845116164
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] グッドコーチになるためのココロエ2019

    • Author(s)
      平野裕一・土屋裕睦・荒井弘和 共編(著者:青柳健隆 他26名)
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      培風館
    • ISBN
      9784563052522
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 青柳健隆 研究室 ホームページ

    • URL

      https://kenryuaoyagi.amebaownd.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] コーチング科学研究所 ホームページ

    • URL

      https://rics.amebaownd.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 青柳健隆 研究室

    • URL

      https://kenryuaoyagi.amebaownd.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] コーチング科学研究所

    • URL

      https://rics.amebaownd.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi