Effects of information presented on a head-mounted display on the human mind and body
Project/Area Number |
19K20323
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Nara Institute of Science and Technology |
Principal Investigator |
Isoyama Naoya 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 (70742021)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | ウェアラブルコンピューティング / HMD / スマートグラス / 認知心理 / 行動変容 / ヒューマンコンピュータインタラクション |
Outline of Research at the Start |
頭部装着型ディスプレイ(HMD)の使用により,ユーザは常時情報閲覧環境という経験したことのない環境を得る.人が目にしたものから受ける行動や心理への影響について多くの研究がなされているが,常時情報閲覧環境下における影響についてはまだ行われていない.HMD上の提示から与えられる影響は大きいと考えられ,提示された情報の影響について,スマートフォンやスマートウォッチと比較調査し,解明することを目的とする.具体的には,提示された数字の桁数によってユーザの歩行速度が変化することや,提示された文章の内容によってユーザのデスクワークへの集中度合いが変化するのではないかという仮説のもと,調査を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
When using smart glasses, users tend to see information presented on the display constantly or for long periods of time. It has been known that people are affected mentally and physically by what they see and are aware of. However, considering the characteristics of smart glasses, there is a possibility that people are affected differently from the effects known so far. Therefore, in this study, I focused on a situation where the users view information on smart glasses while moving, and investigated the effects on behavior after viewing. As a result of the investigation, it was confirmed that the speed of subsequent work was also increased when speed-perceived information was presented on the smart glasses.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでにも映像の閲覧による心身への影響を調べた研究は数多くあるが,運動中に映像を閲覧すること,さらにその閲覧後の影響について調べられた研究は少ない.スマートグラスが普及することで,運動中に映像を閲覧する機会や,映像を閲覧していた直後に他の作業をする機会は増加することが予想される.スマートグラスの普及を控えた現段階で,そのような機会に映像からユーザが影響を受けることを明らかにできた.このことは,今後のスマートグラスの普及時に安全・安心な利用のために考慮すべき点があることがわかり,社会的な意義が大きい.
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)