Project/Area Number |
19K20645
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90030:Cognitive science-related
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Research Institution | Suwa University of Science (2022-2023) Toyohashi University of Technology (2019-2021) |
Principal Investigator |
Matsuda Yusuke 公立諏訪東京理科大学, 工学部, 助教 (10805120)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | バーチャルリアリティ(VR) / 奥行き知覚 / 両眼立体視 / 枠効果 / 裸眼立体視ディスプレイ / 絵画的奥行き手がかり / 3D映像 / HMD / 臨場感 / 両眼視差 / 立体視 / 視覚 / VR |
Outline of Research at the Start |
近年,3D映画や3D写真などの3D映像提示デバイスの発展が目覚ましい.しかし,多くのデバイスで用いられている3D提示手法は,疲労感などを引き起こすことが知られている.そこで本研究では,既存の3D提示手法とは原理が異なる「枠効果」を用いた手法に着目する.枠効果とは,観察対象である画像とは異なる奥行きに枠を付与したとき,その画像から得られる奥行き感が増すという現象である.しかし,この枠効果は観察対象の種類によって,その強度が変化することが明らかになりつつある.そこで本研究では,どのような条件のときに枠効果の強度が高まるかを調べ,3D映像観察時の疲労感などを低減する方法を開発することを目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we investigated the properties of the "Off-Picture Frame Effect," a phenomenon in which the perceived depth of a 2D photograph increases when a "frame" is placed at a different depth from the photograph. The primary purposes were "to clarify what types of photograph the frame effect occurs for" and "To investigate whether the frame effect can be observed in stereoscopic 3D presentation devices other than 3D stereoscopic displays." As a result of the experiment, it became clear that "the frame effect occurs uniformly for a huge number of photographs" and "it can be seen even in a naked-eye 3D display." These results suggest that the off-picture frame effect is an auxiliary function to increase the perceived depth for various 3D presentation devices.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヒトの奥行き知覚メカニズムの解明は視覚研究において重要なトピックの一つである.しかしながら,奥行き手がかり同士のインタラクションが,奥行き知覚にどのように影響するかはは明らかではない.本研究から,両眼視差の処理が絵画的奥行き手がかりの処理に干渉することで,ユーザーが写真の奥行き感をより深く知覚することが示唆された.この結果は,奥行き知覚の際に,奥行き手がかり同士で何かしらの相互作用が起きていることを示しており,奥行き知覚のメカニズム解明への一助となるだろう.また,この仕組みを既存の3D提示デバイスに応用することにより,さらに質の高い3D画像・映像提示の実現が期待される.
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