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Proposal of a New Presentation of Stereoscopic 3D Method Using Off-Picture Frame Effect

Research Project

Project/Area Number 19K20645
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90030:Cognitive science-related
Research InstitutionSuwa University of Science (2022-2023)
Toyohashi University of Technology (2019-2021)

Principal Investigator

Matsuda Yusuke  公立諏訪東京理科大学, 工学部, 助教 (10805120)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsバーチャルリアリティ(VR) / 奥行き知覚 / 両眼立体視 / 枠効果 / 裸眼立体視ディスプレイ / 絵画的奥行き手がかり / 3D映像 / HMD / 臨場感 / 両眼視差 / 立体視 / 視覚 / VR
Outline of Research at the Start

近年,3D映画や3D写真などの3D映像提示デバイスの発展が目覚ましい.しかし,多くのデバイスで用いられている3D提示手法は,疲労感などを引き起こすことが知られている.そこで本研究では,既存の3D提示手法とは原理が異なる「枠効果」を用いた手法に着目する.枠効果とは,観察対象である画像とは異なる奥行きに枠を付与したとき,その画像から得られる奥行き感が増すという現象である.しかし,この枠効果は観察対象の種類によって,その強度が変化することが明らかになりつつある.そこで本研究では,どのような条件のときに枠効果の強度が高まるかを調べ,3D映像観察時の疲労感などを低減する方法を開発することを目指す.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated the properties of the "Off-Picture Frame Effect," a phenomenon in which the perceived depth of a 2D photograph increases when a "frame" is placed at a different depth from the photograph. The primary purposes were "to clarify what types of photograph the frame effect occurs for" and "To investigate whether the frame effect can be observed in stereoscopic 3D presentation devices other than 3D stereoscopic displays." As a result of the experiment, it became clear that "the frame effect occurs uniformly for a huge number of photographs" and "it can be seen even in a naked-eye 3D display." These results suggest that the off-picture frame effect is an auxiliary function to increase the perceived depth for various 3D presentation devices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヒトの奥行き知覚メカニズムの解明は視覚研究において重要なトピックの一つである.しかしながら,奥行き手がかり同士のインタラクションが,奥行き知覚にどのように影響するかはは明らかではない.本研究から,両眼視差の処理が絵画的奥行き手がかりの処理に干渉することで,ユーザーが写真の奥行き感をより深く知覚することが示唆された.この結果は,奥行き知覚の際に,奥行き手がかり同士で何かしらの相互作用が起きていることを示しており,奥行き知覚のメカニズム解明への一助となるだろう.また,この仕組みを既存の3D提示デバイスに応用することにより,さらに質の高い3D画像・映像提示の実現が期待される.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Effect of 3-D depth structure, element size, and area containing elements on total-element overestimation phenomenon2024

    • Author(s)
      Matsuda Yusuke、Aida Saori、Shimono Koichi
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 19 Issue: 2 Pages: e0299307-e0299307

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0299307

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A frame at a different depth than a photograph enhances the apparent depth in the photograph2021

    • Author(s)
      Shimono Koichi、Higashiyama Atsuki、Kihara Ken、Matsuda Yusuke
    • Journal Title

      Attention, Perception, & Psychophysics

      Volume: 83 Issue: 8 Pages: 3216-3226

    • DOI

      10.3758/s13414-021-02345-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enhancing Virtual Walking Sensation Using Self-Avatar in First-Person Perspective and Foot Vibrations2021

    • Author(s)
      Matsuda Yusuke、Nakamura Junya、Amemiya Tomohiro、Ikei Yasushi、Kitazaki Michiteru
    • Journal Title

      Frontiers in Virtual Reality

      Volume: 2(654088) Pages: 1-11

    • DOI

      10.3389/frvir.2021.654088

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] VR空間における1-3人称切り替え視点が身体感覚に与える影響2023

    • Author(s)
      松田勇祐,吉原光希,平田幸広
    • Organizer
      日本視覚学会2023年夏季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] バーチャルリアリティ内での非日常的な体験がユーザーの臨場感に与える影響2022

    • Author(s)
      松田勇祐
    • Organizer
      ヒューマン情報処理研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] VR環境における視点切り替えを用いたリーチング課題での身体所有感とその難易度2022

    • Author(s)
      松田勇祐
    • Organizer
      日本視覚学会2022年冬季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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