• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Process of Generating Graphic Organizers in EFL Reading: Suggestions for Reading Instructions That Can Support Global Coherence in Text Comprehension

Research Project

Project/Area Number 19K20809
Project/Area Number (Other) 18H05602 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section 0102:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionHakuoh University

Principal Investigator

MORI Yoshinobu  白鴎大学, 教育学部, 准教授 (10824170)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords英語教育 / 英文読解 / 概要理解 / タスク / グラフィックオーガナイザー
Outline of Research at the Start

文章の読解では、個々の要点に加えてそれらのつながりを理解し、文章全体の概要を理解することが求められる。しかしながら、英語学習者は情報間のつながりを理解することに困難を抱えており、読解タスクによって理解を促そうとするアプローチがとられることが多い。本研究では、読解タスクの中からグラフィックオーガナイザー(文章の要点とそのつながりを図式化したもの)の作成に焦点を当て、英語学習者が作成したグラフィックオーガナイザーを評価するための方法、およびグラフィックオーガナイザーの作成に関わる認知プロセスが文章の概要理解に与える教育的な効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to explore the generation of graphic organizers (GOs) by English as a foreign language (EFL) readers. GOs are visual representations of information and links within a text. The study examined the inter-rater reliability of assessing GOs and the impact of learner-generated GOs on global coherence in text comprehension. The results showed variations among raters in their responses, which were influenced by the length and appropriateness of information included in the GOs, as well as the categorization of GOs using a rubric that assigned numerical values. Furthermore, the results suggested that the generation of GOs had a positive effect on the processing of discourse comprehension by EFL learners. It enhanced their understanding of global coherence of a text.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は,読解時の認知プロセスから読解後のテキスト記憶に至るまで,英語学習者の概要理解をGO作成がどのようにサポートするのかが明らかにされたことである。また,社会的な意義としては,概要理解を促す読解指導としてGO作成の有用性が確認されるとともに,作成されたGOを採点する際の留意点や評価者トレーニングを行う際のポイントについて示唆が得られたことがあげられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] グラフィックオーガナイザー作成タスクの評価者間信頼性―英語学習者による概要理解の評価に向けた予備的研究―2020

    • Author(s)
      森好紳
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 14

    • NAID

      120006847813

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 読み手が概要を図式化したグラフィックオーガナイザーの評価 ―ルーブリックの評価者間信頼性の検証―2021

    • Author(s)
      森好紳
    • Organizer
      第46回全国英語教育学会長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グラフィックオーガナイザー作成タスクの評価の信頼性―読み手の概要理解を中心に―2019

    • Author(s)
      森好紳
    • Organizer
      第45回全国英語教育学会弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 森好紳ホームページ

    • URL

      https://sites.google.com/view/yoshinobumori

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi