• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Elementary School Science Teaching Method that Uses Natural Viewpoints and Ideas to Capture Natural Phenomena

Research Project

Project/Area Number 19K20976
Project/Area Number (Other) 18H05784 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

YAMADA TAKAYUKI  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (90824277)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords因果関係 / 仮説設定 / 見方・考え方 / 理科教科書 / 小学校理科
Outline of Research at the Start

本研究では,まず,小学校理科授業における問題解決の過程の初発に位置する仮説設定において,資質・能力を育成するための中核的な役割を担う因果関係の見方・考え方を働かせながら作業仮説を設定させる指導法を開発する。次に,現行学習指導要領に準拠した理科教科書に掲載されている全ての観察・実験等を対象に,開発した指導法の適用の適否を検討し,新学習指導要領に準拠した理科教科書への適用の可能性を導出する。

Outline of Final Research Achievements

In recent years, with the progress of knowledge-based society, the development of general-purpose qualities and abilities rather than fragmented knowledge and skills has become a global trend, and the ability to solve problems even in the new course of study in Japan. There is a growing demand for the training of.Therefore, this study focuses on all observations and experiments published in science textbooks in order to develop the qualities and abilities required in the new curriculum based on the trend of global educational reform, and focuses on all observations and experiments. We developed a teaching method to develop the qualities and abilities, viewpoints and ways of thinking that are aimed at in science, and proposed a lesson model for improving and enhancing elementary school science lessons.In addition, the results obtained from the research targeting elementary school students were extended to middle school students for generalization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の児童生徒は仮説を設定し実験に取り組むことや,自然事象を原因と結果の因果関係で捉えることに課題がある。こうした背景を踏まえ,小中学校学習指導要領解説理科編(文部科学省,2018)では,理科が目指す問題解決の過程について,校種に関わらず同じ展開で行うことが示された。理科の学習が始まる小学校第3学年から自然事象を因果関係で捉え,児童自ら仮説を設定することを初発とした一連の問題解決の学習を繰り返し行うことで,児童生徒の問題解決の力が育成されていくという様相は想像に難くない。本研究で開発された指導法は,小中学校の全ての観察・実験等への適用の適否を検討しており汎用性が高いと考えられる。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] The Influence of Interest in Science on Proactive, Interactive and Deep Learning: With a Focus on the University Students in the Elementary School Teacher Training Course2020

    • Author(s)
      山田 貴之,松本 隆行
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 3 Pages: 663-673

    • DOI

      10.11639/sjst.19051

    • NAID

      130007832174

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「関数的な見方・考え方」を働かせた理 科授業の改善に関する一考察-数学と理科の教科等横断的な視点から-2020

    • Author(s)
      山田 貴之,稲田 佳彦,岡崎 正和,小林 辰至
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 555-575

    • NAID

      120006811213

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 因果関係を踏まえた仮説と実験結果を関係付けて考察させる指導法とその 効果-小学校理科における考察の構成要素を明示したワークシートの考案に基づいて-2019

    • Author(s)
      山田 貴之
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 18 Pages: 67-74

    • NAID

      40021851437

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科教科書に掲載 されている観察・実験等への“The Two Question Strategy(2QS)”適用の適否に関する研究- 仮説設定ワークシート“The Two Question Strategy(2QS)”の考え方に基づいて-2019

    • Author(s)
      山田 貴之,斎藤 紗織,五十嵐 敦志,大谷 昌弘,小林 辰至
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 207-216

    • NAID

      120006713609

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 因果関係を踏まえた仮説と実験結果を関係付けて考察させる指導法とその効果-小学校理科における考察の構成要素を明示したワークシートの考案に基づいて-2019

    • Author(s)
      山田貴之
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 18 Pages: 67-74

    • NAID

      40021851437

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科教科書に掲載されている観察・実験等への“The Two Question Strategy(2QS)”適用の適否に関する研究-仮説設定ワークシート“The Two Question Strategy(2QS)”の考え方に基づいて-2019

    • Author(s)
      山田貴之,斎藤紗織,五十嵐敦志,大谷昌弘,小林辰至
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39

    • NAID

      120006713609

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 中学校理科「飽和水蒸気量と湿度」の学習で用いるモデル教材の開 発と評価2020

    • Author(s)
      松本 隆行,山田 貴之
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生向けダニエル電池のマイクロスケール化における実践的研究 -第3学年「化学変化と電池」を事例として-2020

    • Author(s)
      堀 翔太郎,山田 貴之
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 因果関係を踏まえた仮説と考察の記述力を育成する指導法の開発- 小学校第6学年「水よう液の性質とはたらき」を事例として-2019

    • Author(s)
      山田 貴之,玉木 政彦
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 上越教育大学 研究者データベース

    • URL

      http://staff.juen.ac.jp/profile/ja.aad7e9f4e93c779660392a0d922b9077.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi