Research on Teacher's Perception of Learning about Collaborative Learning
Project/Area Number |
19K20984
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Project/Area Number (Other) |
18H05792 (2018)
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Daito Bunka University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 協働学習 / 教師の学び / 質問紙調査 / インタビュー調査 / 学習環境 / 協働学習について学ぶ / グループ学習 / 教師 / 学習ニーズ |
Outline of Research at the Start |
本邦の学校教育では、他者と学び合う「協働学習」への関心が高まっている。一方で、その協働学習を支える「教師」についての知見は十分な蓄積がなく、協働学習に関わる教師のその専門性の解明や専門性開発環境を整備することは重要な検討課題である。 本研究は、専門性開発環境の整備に先立って、協働学習(グループ学習)について学ぶことに対する現場の教師の認識について調査を行う。具体的には、現職教員が協働学習において学びたいと考える事項、学びたい事項に関連する心理的要因・環境的要因の検討、学びたい動機に対する理由や求める学習環境に対する認識を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on learning needs and anxiety as teachers' perceptions of collaborative learning. The survey was conducted through a questionnaire survey on the Web (800 participants) and an interview survey (2 participants). The results of the analysis show that elementary school teachers have higher learning needs than junior high school teachers and that elementary school teachers have higher anxieties score than Junior high school teachers about "evaluation" in collaborative learning. In addition, the interviews revealed that there is a climate for sharing perceptions about collaborative learning among colleagues and the importance of engaging external lecturers in building local theories about collaborative learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
協働学習において、特に「評価」について不安が高いことが示された点は、協働学習について学ぶ学習環境を整えていく上での方向性の1つを提示しているといえる。また、協働学習と一言で言っても多様な協働学習論があり、その背景を同僚間で共有できなければ、教師同士で学び合うことも難しい。外部講師や研究者はトップダウンに知見を提供するのではなく、同僚教師間の文脈を共有するためのハブになることや、実践者のニーズに即したローカルな「実践の理論」の構築をサポートすることが求められており、学習環境の整備を進めていく上での重要な視点であるといえる。
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Report
(3 results)
Research Products
(17 results)