• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of the Effectiveness of a Knowledge-Based In-School Training Program for Improving Physical Education in Elementary Schools

Research Project

Project/Area Number 19K21498
Project/Area Number (Other) 18H06422 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section 0909:Sports sciences, physical education, health sciences, and related fields
Research InstitutionNara University of Education (2020)
Doshisha Women's College of Liberal Arts (2018-2019)

Principal Investigator

MIYAO Natsuki  奈良教育大学, 保健体育講座, 特任准教授 (00715120)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords校内研修プログラム / 小学校 / 体育授業 / 授業改善 / 小学校体育科 / 校内研修 / 研修プログラム / 小学校教師 / 体育授業に関する知識 / 知識構成
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,小学校において体育授業を苦手とする教師の体育授業改善に向けて提案した知識構成型校内研修プログラムの効果を検証し,教師の知識獲得プロセスを検討することである。とりわけ,体育授業の教授に関する知識の獲得に向けて,①社会構成主義の学習理論に基づき,②日々の授業実践の中で知識の構成・再構成を促すための,③校内の同僚性に着目して提案した知識構成型校内研修プログラムの効果を検証し,体育授業改善に対する効果を検討する。この目的を達成するために,2カ年計画で3つの研究課題に取り組み,教師の知識構成型校内研修モデルの提案を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the effectiveness of a knowledge-based in-school training program that we proposed to improve physical education classes for teachers who are not good at physical education classes in elementary schools. The effectiveness of the program was examined from three points of view: (1) the effectiveness of the physical education class program, (2) the effectiveness of the proposed in-service training program on teachers' knowledge acquisition, and (3) the effectiveness of the proposed in-service training program on children's learning outcomes.
The results showed that (1) the physical education class program increased the children's class evaluation, (2) it improved the teachers' understanding of the knowledge of physical education classes and their self-evaluation scores for their practices in class, and (3) it improved the children's class evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,小学校において体育授業を苦手とする教師の体育授業改善に向けた学びの機会として,校内研修プログラムを提案しその効果を検証した。第1に,体育授業プログラムを開発し,その効果を実証できたことは,体育授業を苦手とする教師,あるいは,専門的に指導法等を学んできていない教師が授業を実施する際の指導を支援する資料として活用することが可能であり,資料活用による体育授業改善の一助となると考えられる。
また,体育授業についての知識を学び授業の中での実践を通して理解する校内研修プログラムは,体育授業プログラムのない単元の実践においても授業成果に結びつく教師行動の変容に繋がることが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] A Study of the Effectiveness of Physical Education Class Program in The Field of Physical Fitness for the Fifth and Sixth Grades of Elementary School: Focusing on the effects on student’s evaluation2021

    • Author(s)
      宮尾 夏姫 , 大友 智 , 深田 直宏 , 吉井 健人 , 南島 永衣子
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation

      Volume: 7 Pages: 37-46

    • DOI

      10.20636/00013426

    • NAID

      120007026772

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013426

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of the Effectiveness of Physical Education Class Program in Running and Jumping for the Middle Grades of Elementary School : Focusing on the effects on student’s evaluation2021

    • Author(s)
      宮尾 夏姫 , 大友 智 , 深田 直宏 , 吉井 健人 , 板谷 愛美
    • Journal Title

      立命館教職教育研究

      Volume: 8 Pages: 11-19

    • DOI

      10.34382/00014176

    • NAID

      120006990073

    • ISSN
      2189-1575
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/14192

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知識のアップデートを促す研修プログラムの実際-理論と実践の往還を通した教師の学びの実現にむけて2020

    • Author(s)
      宮尾夏姫
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 3 Pages: 56-59

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] The effect of a school-based training program intended to improve elementary school physical education classes : Focusing on the comparative study of practice for fifth grade elementary school students2020

    • Author(s)
      Natsuki MIYAO, Satoshi OTOMO, Naohiro FUKADA, Takehito YOSHII
    • Organizer
      The 2020 Yokohama Sport Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 体育授業の教授に関する知識獲得を促す校内研修プログラムの効果の検証:研修プログラムに参加した小学校教師の体育授業改善に及ぼす効果の事例的検討2019

    • Author(s)
      宮尾夏姫・大友智・深田直宏・吉井健人
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会(慶應義塾大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on Understanding of Teachers’ Knowledge about P.E. Classes :Focus on Factor to Encourage Understanding of Elementary School Teachers’ Knowledge in Japan2018

    • Author(s)
      Natsuki MIYAO・Satoshi OTOMO・Akemi UMEGAKI・Kenji UETA Naohiro FUKADA・Takehito YOSHII・Narumi ITATANI
    • Organizer
      2018 International Conference for the 7th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教師を対象とした体育授業の教授に関する知識構成型校内研修プログラムの効果の検証2018

    • Author(s)
      宮尾夏姫、大友智、梅垣明美、上田憲嗣、深田直宏、吉井健人、板谷愛美
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校体育科における知識構成型校内研修プログラムの活用方法の検討 :校内研修の担い手となる教師に対する研修の効果に着目して2018

    • Author(s)
      宮尾夏姫、大友智、板谷愛美、梅垣明美、上田憲嗣、深田直宏、吉井健人
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第38回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi