Project/Area Number |
19K21743
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Isoda Masami 筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鹿野 利春 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20770168)
上野 耕史 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20390578)
銀島 文 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総合研究官 (30293327)
坂谷内 勝 国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (70187053)
溝口 達也 鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
岸本 忠之 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
小原 豊 関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
松嵜 昭雄 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
青山 和裕 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
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Keywords | コンピュータ思考 / 数学的思考 / 統計的思考 / 教育課程 / リテラシー / STEM教育 / 人工知能 / データサイエンス / 情報教育 / 数学教育 / コンピュテーショナル・シンキング / プログラミング的思考 / データサイエンティスト的思考 / APEC / アルゴリズム的思考 |
Outline of Research at the Start |
2019年は高等学校、2020年は小・中学校に焦点を当て、APEC教育課程調査官研修への提案準備を行う。先端のAI研究者・AI教育利用研究者(海外研究協力者)と協働し資料並びに関連機材を探索収集し、それを基盤に、教育課程開発・実施の責任者である国立教育政策研究所研究者と協働して教育内容の構成要素を探り、その範例教材を教材開発専門家である教科教育研究者と生み出す。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to challenge and propose an unknown image of information education content that will lead the AI society. As a germ of this, the research aims to explore the components of information education content that comprehensively cultivates computational thinking (a way of thinking when utilising computers in the age of AI), which forms the basis of the Fourth Industrial Revolution, in subject education such as information science and mathematics. The results of the research have been integrated into a curriculum reform recommendation document Developing Computational Thinking on AI and Big Data Era for Digital Society, which was published in the APEC region in FY2021, incorporating the results of this research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、日本政府が推進するAPECプロジェクトにおいて日本が先導する成果を、APEC域内への教育課程勧告文書として提出した点にある。 その勧告はComputational Thinking及びStatistical Thinkingを従来枠組みを超えた、今日的視野で展開し、学校段階毎の教育可能性を事例によって示したことである。小学校段階では、コンピュータ抜きでComputational Thinking が育成し得ることを例示した。それはChatGPT時代の教育像を見通す視野である。 ASEANでは礒田の提案で、小学校段階向けにこの成果を敷衍するプロジェクトを立ち上げることになった。
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