• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of STEM workshops to facilitate inquiry based learning

Research Project

Project/Area Number 19K21760
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Kei Kano  滋賀大学, 教育学系, 教授 (30555636)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 塩瀬 隆之  京都大学, 総合博物館, 准教授 (90332759)
水町 衣里  大阪大学, COデザインセンター, 特任助教(常勤) (30534424)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsSTEM教育 / 自由研究 / 探究 / 自由研究・探究 / アクティブラーニング
Outline of Research at the Start

1.これまでの科学教育の枠を超え技術・工学・数学までをも横断する、特に自由研究・探究に焦点を絞ったSTEM教材・AL型授業を開発する
2.「自由研究・探究スキル」を理科の見方・考え方、科学についての知識等を踏まえて児童・生徒でも実行可能なレベルにまで要素分解し、要素毎の習熟度をルーブリックで評価するだけでなく、各要素が身につく教材・AL型授業を開発する
3.これまで暗黙知であった「自由研究・探究スキル」を形式知化させることで児童生徒だけでなく、指導技術が不十分と感じていた教員のスキルアップを目指す

Outline of Final Research Achievements

We have developed STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) education programs that enable students to acquire "inquiry skills" and rubrics for "inquiry skills" from the perspective of viewpoint of science.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新学習指導要領において高等学校で「理数探究」が新設される他、教科横断の「総合的な探究の時間」も始まっていき、ますます探究活動が重視されていく傾向にある中、これまでの科学教育の枠を超え技術・工学・数学までをも横断する、特に自由研究・探究に焦点を絞ったSTEM教材・AL型授業を開発した点に学術的意義や社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Inclusive Design and Online Communication Design2021

    • Author(s)
      塩瀬 隆之
    • Journal Title

      Journal of The Society of Instrument and Control Engineers

      Volume: 60 Issue: 6 Pages: 448-453

    • DOI

      10.11499/sicejl.60.448

    • NAID

      130008053524

    • ISSN
      0453-4662, 1883-8170
    • Year and Date
      2021-06-10
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究と実践との橋渡し─科学コミュニケーションを例に2021

    • Author(s)
      加納圭
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 13 Pages: 42-48

    • NAID

      40022734753

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The Consciousness of Secondary Science Teachers when Dealing with Contents related to Society in Science Instruction2021

    • Author(s)
      川上 雅弘、仲矢 史雄、片桐 昌直、水町 衣里、任田 康夫
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 4 Pages: 421-429

    • DOI

      10.14935/jssej.45.421

    • NAID

      130008139875

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 定点カメラ映像を用いた市民による動物行動観察における着眼点の提示効果の検証2022

    • Author(s)
      吉田 信明,塩瀬 隆之,田中 正之
    • Organizer
      情報処理学会研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ STEM 教育の理論・実践・評価2020

    • Author(s)
      加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi