Research on the Risk of Functional Food Advertising Disrupting Consumer Health Behavior
Project/Area Number |
19K22743
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 58:Society medicine, nursing, and related fields
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
奥原 剛 東京大学, 医学部附属病院, 准教授 (70770030)
石川 ひろの 帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (40384846)
高山 智子 国立研究開発法人国立がん研究センター, がん対策情報センター, 部長 (20362957)
加藤 美生 帝京大学, 公私立大学の部局等, 助教 (70769984)
上野 治香 帝京平成大学, 健康メディカル学部, 講師 (40740668)
小池 宏子 (岡田宏子) 東京大学, 医学部附属病院, 特任助教 (30849352)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 医療コミュニケーション学 / ヘルスコミュニケーション / ヘルスコミュニケーション学 / 説得的コミュニケーション |
Outline of Research at the Start |
栄養補助食品や特定保健用食品等の健康食品の市場規模は拡大を続けている。広告は、消費者の購入行動のみならず、価値観および生活行動にまで影響を及ぼす。健康食品が示唆するダイエット、疲労回復、運動機能の改善等の達成には、健康食品の利用のみならず、バランスのとれた食生活や、適度な身体活 動・運動等の適正な生活習慣の実行が重要である。 にもかかわらず、健康食品の広告は不都合な事実には触れず、理想化された一面的なメッセージを提示している。また、人々は適正な生活習慣の実行よりも、健康食品を摂取するだけという手軽な問題解決を選択する傾向がある。本研究は、健康食品の広告が人々の認知や行動に与える影響を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
A content analysis was conducted to categorize video advertisements for functional food products promoting their effects on "fat" in Japan. The results showed that the "exemption-type" advertisements were the most common, accounting for approximately 25% of the total number of advertisements analyzed. The "exemption-type" advertisements depict functional foods as if they are "exculpatory" for consuming fatty foods, which may lead to the viewer's false perception that “if you consume health foods, you can do unhealthy behaviors and do not have to do healthy behaviors.” Then, a randomized controlled study was conducted to evaluate the impact of "exemption-type" video advertisements of functional food products claiming effects on "fat" on viewers' perceptions. The results showed that "exemption-type" video advertisements for functional foods increased the false perception that “if I take health foods, I can do unhealthy behaviors and do not have to do healthy behaviors.”
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
健康食品の広告が視聴者の認識に与える影響を公衆衛生の観点で初めて明らかにした。健康食品を、不健康な行動をとるための免罪符かのように描く「免罪符型」の動画広告は、特定の文言で「健康食品を摂取すれば、不健康な行動をしてもよい、健康行動をしなくてよい」と訴求しているわけではない。しかし、動画広告内のストーリーや登場人物の表情などを通じ、「健康食品を摂取すれば、不健康な行動をしてもよい、健康行動をしなくてよい」という誤った認識を高めることが示された。「免罪符型」の広告が日常的に不健康行動を誘発しているなら、不健康行動による害の方が大きいだろう。健康食品の動画広告の内容を改善する重要性が示唆された。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)