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Effectiveness Analysis of Sport Skill Acquisition under Pressure Control

Research Project

Project/Area Number 19K22857
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kameda Yoshinari  筑波大学, 計算科学研究センター, 教授 (70283637)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
KeywordsVR / AR / ヒューマンインタフェース / スポーツ工学 / 映像解析 / コンピュータビジョン / スポーツスキル / 複合現実感技術 / 画像解析 / 行動計測 / 臨場感 / VR / AR
Outline of Research at the Start

スキル練習者に適度な強度のプレッシャーを与えながらスキル獲得の機会をVRの中で与えることで,スポーツスキル獲得の効果を高める方法を研究する.本研究の目的は,十分な状況認識のもと,プレッシャーを的確に与えるVR技術と,プレーヤーのプレッシャーコントロールレベルを計測する技術とを組み合わせることで,VRによる的確なプレッシャーコントロール修得がスポーツスキル獲得に効果的であることを検証することである.

Outline of Final Research Achievements

In this research project, we promoted a new study to clarify the relationship between pressure stimuli during play and playing behavior, with the goal of clarifying the effects of sports skill acquisition under pressure control. Various sports such as soccer, basketball, and badminton were taken as applications. As a basic research effort, we investigated the effects on playing behavior of the participants who were aiming to acquire skills by applying pressure of designated intensity to them in our VR environment. From this, we clarified the relationship between the stimuli that the participants were exposed to and their playing behavior. We also focused on sports video analysis to automatically collect pressure situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

臨場感のあるVR環境と,その中で可能なプレイ動作とをスポーツに合わせて選択し適切な体験シナリオを用意することで,プレッシャーのかかる状況がプレイ動作に与える影響を調査できることを明らかにしたことは,今後のスポーツ工学の大きな礎になる.
まだ研究成果は基礎的なレベルであるが,本研究の先では,プレッシャーを的確に与えるVR技術と,体験者のプレッシャーコントロールレベルを計測する技術とを組み合わせることで,VRによる的確なプレッシャーコントロールがスポーツスキル獲得に効果的であること具体的に示せるようになるであろう.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] VRシミュレーションによるバスケットボール時の視覚探索運動の定量化2022

    • Author(s)
      石川 晋也, 宍戸 英彦, 吉田 健司, 亀田 能成
    • Journal Title

      電子情報通信学会 技術研究報告MVE

      Volume: 121-423 Pages: 284-289

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] バドミントン競技におけるシャトルを見る際の眩しさの要因評価2022

    • Author(s)
      岡本 香, 宍戸 英彦, 亀田 能成, 吹田 真士
    • Journal Title

      電子情報通信学会 技術研究報告MVE

      Volume: 121-423 Pages: 84-89

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Swimmer Position Estimation and Stroke Analysis Based on Head Recognition2022

    • Author(s)
      Mayuko Ishikawa, Hidehiko Shishido, and Yoshinari Kameda
    • Journal Title

      Proceedings of International Workshop on Advanced Imaging Technology (IWAIT) 2022

      Volume: 12177-13 Pages: 1-6

    • DOI

      10.1117/12.2626170

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Automated Offside Detection by Spatio-Temporal Analysis of Football Videos2021

    • Author(s)
      Ikuma Uchida, Atom Scott, Hidehiko Shishido, and Yoshinari Kameda
    • Journal Title

      MMSports'21: Proceedings of the 4th International Workshop on Multimedia Content Analysis in Sports

      Volume: - Pages: 17-24

    • DOI

      10.1145/3475722.3482796

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A new verification approach for subjective evaluation of actions in HMD-VR with EEG2021

    • Author(s)
      Kameda Yoshinari、Rojas Ferrer Cesar Daniel、Ohnishi Sho、Shishido Hidehiko
    • Journal Title

      International Workshop on Advanced Image Technology (IWAIT) 2021

      Volume: - Pages: 52-52

    • DOI

      10.1117/12.2590801

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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] VR体育館内の照明器具からのグレア構成法2020

    • Author(s)
      岡本 香, 宍戸 英彦, 亀田 能成
    • Journal Title

      HCGシンポジウム2020

      Volume: -

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      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Read-the-game: System for skill-based visual exploratory activity assessment with a full body virtual reality soccer simulation2020

    • Author(s)
      Rojas Ferrer Cesar Daniel, Shishido Hidehiko, Kitahara Itaru, Kameda Yoshinari
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 15-3 Issue: 3 Pages: 1-29

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0230042

    • NAID

      120007161351

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    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Pitching Form Evaluation Based on Elbow Position by a Monocular Camera2020

    • Author(s)
      Naoto Nohara, Hidehiko Shishido, Itaru Kitahara, and Yoshinari Kameda
    • Journal Title

      International Workshop on Advanced Image Technology(IWAIT)2020

      Volume: -

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  • [Presentation] バドミントン競技における見上げ動作時の眩しさの要因評価2022

    • Author(s)
      岡本 香, 亀田 能成, 宍戸 英彦, 吹田 真士
    • Organizer
      日本バドミントン学会第5回学会大会
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  • [Presentation] 投手正面から撮影した映像中での投球動作初期の分析2020

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      野原 直翔, 宍戸 英彦, 北原 格, 亀田 能成
    • Organizer
      電子情報通信学会 技術研究報告MVE
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  • [Presentation] HMDを用いたスポーツ動作情報の視覚フィードバック方法2020

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      今井 美里, 宍戸 英彦, 北原 格, 亀田 能成
    • Organizer
      電子情報通信学会 技術研究報告MVE
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  • [Presentation] 機械学習による競泳映像からの泳者頭部位置推定の試み2020

    • Author(s)
      石川 茉由子, 宍戸 英彦, 北原 格, 亀田 能成
    • Organizer
      電子情報通信学会 技術研究報告MVE
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  • [Remarks] 発表論文リスト

    • URL

      http://www.kameda-lab.org/research/publication/updated/kamedayoshinari-j.html

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  • [Remarks] 画像情報研究室ビデオ集

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCLh7dSlxJdk2VYkRXO0iWEw

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  • [Remarks] 画像情報研究室

    • URL

      http://www.image.iit.tsukuba.ac.jp/

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      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 画像研の研究紹介(映像)

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCLh7dSlxJdk2VYkRXO0iWEw

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      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 亀田能成の発表文献リスト

    • URL

      http://www.kameda-lab.org/research/publication/index-j.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

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