Project/Area Number |
19K22866
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
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Research Institution | The University of Electro-Communications |
Principal Investigator |
Sakaguchi Yutaka 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (40205737)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
諏訪 正樹 慶應義塾大学, 環境情報学部(藤沢), 教授 (50329661)
西井 淳 山口大学, 大学院創成科学研究科, 教授 (00242040)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 身体技能 / 身体知覚 / 意識 / 注意 / 計算モデル / 実践的探究 / 構成的分析 / 仮想的知覚 / 仮想的身体知覚 / 行動実験 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,「意識の働き」が「無意識下の働き」を介して身体運動を変容させる脳内計算メカニズムを探究し,いかなる「意識の働き」が技能学習者のパフォーマンス向上につながるかを解き明かすことである.具体的には,申請者が「仮想的身体知覚を介した教示」と名付けた教示方法に着目し,(1)運動者の主観的感覚が身体運動特性に与える影響を明らかにする行動実験と(2)意識内容の違いが運動の違いをもたらす脳内処理過程を説明する計算モデルの構築を行う.この研究の特色は,計算理論と認知科学という二つの方法論を結合し,主観的な意識内容を反映した運動制御の計算理論を構築する点にある..
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Outline of Final Research Achievements |
The present study investigated the mechanism of how the interaction between conscious cognitive process and unconscious process alters our sensorimotor functions in the “learning” or “acquirement” of various (mainly sensorimotor) skills. We addressed this issue by illustrating its nature through behavioral experiments on different topics (e.g., sword-swinging) and by simulating its process through a computational agent model consisting of two reinforcement learning systems (i.e., a conscious system and an unconscious system). In addition, the role and importance of "language" in search and manipulation of “bodily knowledge” in the cognitive process were studied using first-person research methods.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,「意識上の働き」と「意識下の働き」の相互作用に焦点をあてて,意識上の認知活動が身体運動を変容させる様相を,行動実験,計算モデル,一人称研究を組み合わせて多角的に探究した点にある.本研究の社会的意義は,人間のさまざまな「学び」の活動が,認知レベルでの主観的・能動的な模索や試行錯誤と,その過程で試行する身体的な変化の相互作用の中で進行することを浮き彫りにした点にある.
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