Material feeling control of virtual surface generated through tactile Gestalt
Project/Area Number |
19K22869
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
OHKA Masahiro 名古屋大学, 情報学研究科, 教授 (50233044)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 触覚 / Gestalt / 仮想表面 / 材質感制御 / バーチャルリアリティ / 情報統合化 / 理論構築 / ベルベット錯触 / ゲシュタルト |
Outline of Research at the Start |
本研究では,ヒトが物体を触って得られる種々の情報を統合して,最終的に触っているものが何であるか理解する過程を明らかにする理論構築を目指している.Gestalt理論は,情報を統合化する過程を研究する上で重要であることから,錯覚現象を通じて触覚のGestaltについて実験的に明らかにして新しい触覚のGestalt理論を構築する.上述の目的を達成するため,広域ドットマトリクスディスプレイを開発するとともに,その装置上にVHIだけでなくKanizaの三角形などの図形を呈示して,Gestaltと錯触の関係を調査する.さらに,NIRSを用いた脳の機能解析も実施して,錯触の制御法を確立する.
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Outline of Final Research Achievements |
In order to progress this study, first we investigate relationships between VHI intensity and some parameters such as phase difference and velocity ratio based on psychophysical experimental results which are performed by a presentation machine capable of changing two wires’ phage difference and velocity ratio. As the result of this study, we introduce new Gestalt factors such as translation factor and elasticity factor to formulate equations for tactile Gestalt. We prove that these equations can estimate not only the present results but also the previous results performed under different experimental conditions. Furthermore we investigate factors constituting the tactile dimension and activated areas in brain caused by VHI using another psychophysical experiments and NIRS experiments.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,新しいVRの開発に役立てるために触覚のGestalt理論の確立を目指し,心理物理実験とブレインマシンインタフェース技術を駆使してベルベット錯触とGestaltの関係を調査した.その結果,平行移動の要因と伸縮の要因によりベルベット錯触の生起の強度を予測できることを示し,定式化に成功した.また,因子分析により,ドットマトリクスディスプレイで生起されるベルベット錯触が二本鋼線で生起されるものと同等であることを示し,VRにおいて滑らかさの演出の制御を可能とする道を開いた.
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Report
(3 results)
Research Products
(14 results)