The pedagogical significance in development and deployment process of translingual identity of Japanese English teachers
Project/Area Number |
19K23087
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | International Christian University (2022) Meiji University (2019-2021) |
Principal Investigator |
Mizukura Ryo 国際基督教大学, 教養学部, 特任講師 (90848847)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 英語教育 / 教師教育 / トランスリンガリズム / アイデンティティ / 言語教育政策 / 言語イデオロギー / ポスト人文主義 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、日本人英語教員のトランスリンガルアイデンティティの確立過程およびその教育的活用、さらにはその阻害要因を明らかにすることを目的としている。複数言語をトランスリンガルに使用できる日本人英語教員を対象とし質的調査分析を行う。多言語多文化社会における言語教員のトランスリンガルアイデンティティの教育的有用性と英語教育改革に関わる社会的価値観の中に見られる言語イデオロギーとの関係性を調査する。その上で、日本人英語教員の課題と教育的意義を再確認し、英語教育改革や英語教員養成の改善策の素地の提供に貢献する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study employed qualitative data analysis with the aim of illuminating the development of translingual identity among Japanese English teachers and its educational significance in one of the local cities which experienced rapid multilingualization due to the establishment of international university a few years ago. This university’s graduates who became English teachers and were proficient in multiple languages placed greater emphasis on effective communication rather than grammatical accuracy because most international students are from non-English-speaking countries. They desired to teach students practical skills in dealing with complex international communication by using multiple languages. However, they also felt struggled due to the restrictions of the standard of school education, which required them to teach correct English based on textbook contents.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、母語話者の言語能力を基準とした既存のバイリンガリズムの理論的枠組みを現代社会の現状に合わせて解釈し直した点にある。国際的には複数言語主義やトランスリンガリズムなど、より雑種的かつ流動的な人々の言語使用を認識するための議論が活発に行われているが、国内ではまだ十分になされていない。さらには、国内の「グローバル化」や「国際化」の認識は英語圏の言語や文化に結びつくことが多く、国内で身近にいる外国から来た人々をうまく取り込めていない。複数言語を使用でき、より国内の国際化の実態に合わせて英語を指導できる教員の事例を明らかにすることは、今後の外国語教育や国際化政策に有意義である。
|
Report
(5 results)
Research Products
(9 results)