• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of group contingency in regular classrooms: Examination of effects on helping behaviors and academic achievement

Research Project

Project/Area Number 19K23284
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionAichi University of Education (2021)
Joetsu University of Education (2019-2020)

Principal Investigator

Iwamoto Kayo  愛知教育大学, 教育学部, 講師 (90846536)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小学校 / 通常学級 / 集団随伴性 / 援助行動 / 学業成績 / 低成績児童 / 協同学習
Outline of Research at the Start

現在、我が国ではインクルーシブ教育の推進により、特別な教育的ニーズを有する児童生徒が在籍する通常学級での行動面と学習面における教育的支援が求められている(文部科学省,2017)。
本研究では、特別な教育的ニーズを有する児童が在籍する通常学級を対象に、(a)学級全体への支援(相互依存型集団随伴性に基づく支援)によって学級全児童の援助行動が変容するかどうか検討する。また、(b)その変容に伴う低成績児童の学業成績への波及効果を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the effects of an interdependent group contingency in a regular elementary school. Tootling is a classroom-based intervention used to increase peer prosocial behavior. The procedures included in typical tootling interventions, including employing an interdependent group contingency and public posting of feedback, have been reported to help build groups among classmates. The students of two fifth-grade classes (29 students in each class) participated. The experiment used a multiple baseline design across the two classes. Tootling was implemented by having the students report other students’ helping behavior by writing encouraging messages about the content of the lessons on sticky notes. The results indicated that after the intervention was introduced, the students’ reports of other students’ helping behavior increased in both classes. Moreover, the achievement scores of the students who had formerly had low kanji test scores improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、仲間からの向社会的行動を報告するトゥ-トリング手続きと相互依存型集団随伴性に基づく支援を組み合わせることにより、支援開始前に漢字テストが低得点であった児童の漢字テスト成績向上への波及効果を示したことである。本研究の結果は、学習面に困難を示す児童が在籍する通常学級での効果的な支援方法を検討していく上で重要な資料となるだろう。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 6 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 小学校通常学級の算数の授業での集団随伴性に基づく支援の効果-非依存型と相互依存型の比較検討-2022

    • Author(s)
      小林俊人・比嘉彩乃・岩本佳世
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告教育科学編

      Volume: 71 Pages: 1-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校通常学級の国語の授業での非依存型集団随伴性に基づく支援:児童の援助報告とローマ字単語のテスト成績への効果2022

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 28 Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of an Interdependent Group Contingency Aimed at Encouraging “Tootling” in Regular Elementary School Classes2021

    • Author(s)
      岩本佳世・園山繁樹
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 69 Issue: 3 Pages: 317-328

    • DOI

      10.5926/jjep.69.317

    • NAID

      130008116937

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校通常学級におけるトゥ-トリングを促進させるための相互依存型集団随伴性に基づく支援の効果2021

    • Author(s)
      岩本佳世・園山繁樹
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 69

    • NAID

      130008116937

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 行動問題を示す自閉スペクトラム症児童へのトークン・エコノミー法を用いた着替えの遂行に対する指導効果:知的障害特別支援学校での日常生活の指導場面を通して2020

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 40 Pages: 181-189

    • NAID

      120006884234

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本における読み書きに困難が見られる児童生徒に対する英語の指導事例に関する文献的検討2020

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 427-435

    • NAID

      120006811201

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校通常学級の国語の授業での集団随伴性に基づく支援-学級全児童のローマ字単語のテスト成績への効果-2021

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Utterance Training to a Student With Autism Spectrum Disorder Who Shows Selective Mutism2021

    • Author(s)
      Iwamoto, Kayo
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, 15th Annual Autism Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別な教育的ニーズを有する児童に対する思考ツールを用いた学習支援2021

    • Author(s)
      比嘉彩乃・岩本佳世
    • Organizer
      特別支援教育実践研究会第9回実践研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校通常学級への集団随伴性に基づく支援の効果2021

    • Author(s)
      小林俊人・比嘉彩乃・岩本佳世
    • Organizer
      特別支援教育実践研究会第9回実践研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 行動問題を示す自閉スペクトラム症児童へのトークン・エコノミー法を用いた着替えの遂行に対する指導効果:知的障害特別支援学校での日常生活の指導場面を通して2020

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児童が交流及び共同学習を行う通常学級での相互依存型集団随伴性に基づく支援の効果2020

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級における集団随伴性に基づく支援による低成績児童の学業成績への効果2020

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 我が国における読み書きに困難が見られる児童生徒に対する英語の指導事例に関する文献的検討2020

    • Author(s)
      岩本佳世
    • Organizer
      日本LD学会第3回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi