• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects on Experiences in Early Childhood Education and Care by Pattern in Home Economics Childcare Program at Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 19K23294
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKawamura Gakuen Woman's University

Principal Investigator

SASE Akane  川村学園女子大学, 生活創造学部, 講師 (80849092)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsふれ合い体験 / 家庭科 / 保育学習 / 幼児 / 乳児 / 中学生 / 環境設定 / 乳幼児
Outline of Research at the Start

中学校技術・家庭(家庭分野)の保育領域では、中学生が幼児と直接交流をする体験型の学習(=ふれ合い体験)が必修として位置づけられている。ふれ合い体験は、中学生の対子どもイメージや自尊感情の向上といった教育的効果があることが知られており、今後も活発な実践が行われることが予想される。一方で、地域の実態により、学習指導要領で示されている幼児とのふれ合い体験ではなく、0歳の乳児を中心とした乳児親子とのふれ合い体験を実施している学校も数多く存在する。乳児と幼児では発達的な特徴が異なるが、両者のふれ合い体験から得られる保育学習の効果の違いについては明らかになっていない。本研究ではこの点を明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study is to clarify the effects on Early Childhood Education and Care, the interaction between small children and junior high school students over the course of Home Economics Childcare program in junior high schools, depending on the differences in the interaction partners. A survey was taken with Home Economics teachers in junior high schools who had experiences observing and working with both of the two groups; children over 3 years old (age 3-5) and children under 3 years old (age 0-2), where the students and the children group interacted, to understand the characteristics of each group. In addition, based on the results of the survey of child-rearing support facilities, a leaflet for Home Economics teachers was created, outlining the environmental setting and important keys when inviting parents of the infants and toddlers, mainly age 0-1 group to school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学校技術・家庭(家庭分野)の学習指導要領では、「幼児」とのふれ合いについての記載があるが、さまざまな理由により「0歳児を含む乳幼児親子」とのふれ合い体験が行われている現状がある。本研究では、現場の教員への調査をもとに、ふれ合い体験の実態を明らかにした点に学術的意義がある。
本研究の成果物として、ふれ合い体験時の環境設定のしかたや留意事項をまとめたリーフレットを作成し、現場教員へ配布・PDF版を日本家庭科教育学会ホームページにおいて公開した。また、本研究の成果をふまえ内容を一部改訂した既刊の『家庭科保育学習 中学生と乳幼児のふれ合い体験事例集』は、自治体の現職教員研修資料として使用された。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 円滑な保幼小接続をめざす初等教育教員養成の在り方―生活科に関するシラバス分析から―2022

    • Author(s)
      叶内茜,永瀬祐美子,君塚仁美,倉持清美
    • Journal Title

      児童学研究

      Volume: 46 Pages: 54-59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] かかわりを通して子どもの姿を学ぶ -「保育学」におけるふれ合い体験学習から-2022

    • Author(s)
      叶内茜
    • Journal Title

      2021年度川村学園女子大学女性学研究所教育研究奨励報告書『女性学・ジェンダーの視点から再考する建学の精神とその現代的課題』

      Volume: 1 Pages: 141-147

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 我孫子市の就学前施設における乳幼児期の食育の現状と課題2021

    • Author(s)
      叶内茜
    • Journal Title

      川村学園女子大学教職センター年報

      Volume: 6 Pages: 15-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若手家庭科教員が抱える世代間交流の課題-乳幼児と中学生のふれ合い体験の実践に着目して-【第2回日本世代間交流学会誌 奨励賞】2021

    • Author(s)
      叶内茜
    • Journal Title

      日本世代間交流学会誌

      Volume: 10 Pages: 39-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若手教員が抱える世代間交流の課題-乳幼児と中学生のふれ合い体験の実践に着目して-2021

    • Author(s)
      叶内茜
    • Journal Title

      日本世代間交流学会誌

      Volume: 10 Pages: 39-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校家庭科保育領域における学習内容の検討-「幼児とのかかわり方」に焦点を当てた教科書分析から-2020

    • Author(s)
      叶内茜
    • Journal Title

      川村学園女子大学教職センター年報

      Volume: 4 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Learning in Early Childhood Education and Care, and Feelings for Learning among Junior High School Students2019

    • Author(s)
      扇原貴志,叶内茜,潘智惠
    • Journal Title

      Journal of Home Economics of Japan

      Volume: 70 Issue: 11 Pages: 715-727

    • DOI

      10.11428/jhej.70.715

    • NAID

      130007749765

    • ISSN
      0913-5227, 1882-0352
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 交流相手の違いによるふれ合い体験の特徴-複数のふれ合い体験を経験した中学校家庭科教諭への調査から-2021

    • Author(s)
      叶内茜,金子京子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第64回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ケア概念と若者のケアラーの実態と課題2021

    • Author(s)
      齋藤美重子,佐藤真弓,叶内茜
    • Organizer
      日本家政学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校・高等学校家庭科における児童虐待に関わる授業および教員意識の実態と課題2021

    • Author(s)
      何星雨,阿部睦子,金子京子,叶内茜,倉持清美,妹尾理子,西岡里奈,望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第64回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 園児来校型ふれ合い体験を通して中学生に生じた感情と学びーワークシートの記述分析から ー2020

    • Author(s)
      叶内茜,筧敏子
    • Organizer
      日本世代間交流学会第11回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生は幼児とのふれ合い体験を通して保育者から何を学んでいるのか2019

    • Author(s)
      叶内茜,倉持清美
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校家庭科のふれ合い体験に求められる視点-小・中学生へのアンケート結果の比較から-2019

    • Author(s)
      叶内茜,倉持清美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ふれ合い体験を中核とした家庭科保育学習の実践的取り組み-家庭科保育学習 中学生と乳幼児のふれ合い体験事例集の制作-2019

    • Author(s)
      叶内茜
    • Organizer
      日本世代間交流学会第10回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] (仮題)世代間交流の理論と実践シリーズ3 Intergenerational theory and practice series 3 新たな社会創造に向かうソーシャルネットワークとしての世代間交流活動2022

    • Author(s)
      草野篤子・溝邊和成・内田勇人・村山陽・作田はる(編著)
    • Publisher
      三学出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 技術・家庭学習指導書[家庭分野]内容編A 家族・家庭生活2021

    • Author(s)
      叶内茜(共著)
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 親子来校型ふれ合い体験の環境づくり例(日本家庭科教育学会HP内)

    • URL

      https://www.jahee.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 家庭科保育学習 中学生と乳幼児のふれ合い体験事例集(第2版)

    • URL

      https://www.jahee.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi