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The effects of changes in social structure on the psychological mechanism of paying it foward

Research Project

Project/Area Number 19K23372
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0110:Psychology and related fields
Research InstitutionAichi Gakuin University (2022-2023)
Kyoto Tachibana University (2019-2021)

Principal Investigator

Shiraki Yuma  愛知学院大学, 教養部, 講師 (90845231)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords恩送り / 感謝 / サンクスカード
Outline of Research at the Start

本研究では,他者から受けた恩を別の第三者に返す恩送りと呼ばれる行動がなぜ生じるかを社会的要因から明らかにするものである。
具体的には,現代社会における開かれた関係性が,恩送りの至近因である感謝感情を喚起しやすくしている可能性を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the reasons why paying it forward, a kind of prosocial behavior, is observed in modern societies despite its evolutionary fragility. Specifically, I examined the possibility that gratitude, the proximate cause of ingratiation, is more easily evoked in societies with high relational mobility. First, through the analysis of gratitude letters (thank you cards), a chain reaction of gratitude and paying it forward was found. Furthermore, cross-sectional and experimental investigations showed that these feelings of gratitude may be more likely to be aroused in an environment with high relational mobility.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果から,現実社会において恩送りが連作的に生じうること,その恩送りは感謝の感情によって駆動されている可能性があること,そして特に社会関係の流動性が恩送りの至近因としての感謝の感情に寄与することが示された。社会的な構造の変化が感情を介して,その中で生じる向社会的行動の特徴にも影響を与えていることを示した本研究の知見は学術的にも意義があると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 8.企業と消費者の関係における感謝2022

    • Author(s)
      白木 優馬
    • Journal Title

      JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES

      Volume: 63 Issue: 4 Pages: 224-229

    • DOI

      10.11419/senshoshi.63.4_224

    • ISSN
      0037-2072, 1884-6599
    • Year and Date
      2022-04-25
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 些細な親切の送り手が推測する受け手の感謝2023

    • Author(s)
      白木優馬
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 感謝特性が物質主義傾向に与える影響2022

    • Author(s)
      白木優馬
    • Organizer
      日本社会心理学会第63回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 職場における感謝のネットワーク 2500通のサンクスカードの分析2021

    • Author(s)
      白木優馬・小山智彦
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

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