• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on SST for prevention of depression in children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 19K23383
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0110:Psychology and related fields
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

NAKANISHI Yo  奈良教育大学, 学校教育講座, 特任准教授 (30846845)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 抑うつ / 不適応行動 / ソーシャルスキルトレーニング / ソーシャルスキル / 社会的スキル / 自閉症スペクトラム障害 / 予防
Outline of Research at the Start

自閉スペクトラム症(ASD)児は二次的な問題として、抑うつ症状を引き起こす事例が多く、児童期から青年期にかけて問題が悪化しやすいことが示されている。本研究は、このようなASD児の抑うつ症状に対する予防要因としてソーシャルスキルについて着目し、その効果について検証するものである。
本研究では、ソーシャルスキルを不適応行動の少なさの観点から測定する尺度の開発、加えてソーシャルスキル (対人場面での適切な行動の多さ、不適応行動の少なさ) が抑うつに及ぼす影響について縦断的検討を行う。これらの検討から、ASD児の抑うつ症状の問題に対する予防的支援に関する理論的基盤の確立を目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a scale to measure maladaptive behavior in children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD) and confirmed its reliability and validity. The scale consisted of 25 items with a three-factor structure of "passive/indifference", "self-centered rule", and "unnatural communication". In addition, using the scale, we investigated how individual differences in ASD traits of general children and adolescents are related to depressive symptoms. Structural equation modeling revealed that less adaptive behavior and more maladaptive behaviors such as passive behavior and indifference to activities in social situations also mediate relationships with friends and facilitated depression. The results suggested that it is important to examine support while focusing on passive behavior toward group participation and its background factors in order to prevent depression in children and adolescents with ASD.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において、ASD児に特徴的な対人場面での不適応行動を測定する尺度が作成されたことにより、今後のASD児に対するソーシャルスキル支援において信頼性と妥当性のある効果測定を実施することが可能となった。このような臨床的意義に加えて、今後本尺度を利用することで、ASD児の不適応行動と様々なの変数との関連を明らかにすることができるだろう。また、対人場面での不適応行動の改善に対する支援が友人関係の適応を高め、抑うつを予防するというモデルが実証されたことは、今後のASD児の抑うつに対する予防的支援の理論的基盤を提供したと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] 小中学生の自閉症的特性が抑うつ症状に及ぼす影響―ソーシャルスキルと友人関係の媒介効果の検討―2021

    • Author(s)
      中西 陽・石川 信一
    • Journal Title

      認知・行動療法研究

      Volume: 47 Pages: 11-21

    • NAID

      130008039804

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児のための社会的スキル尺度親評定版の信頼性と妥当性の再検討2020

    • Author(s)
      中西 陽・石川 信一・青山 三智子・杉若 弘子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29 Pages: 85-93

    • NAID

      130007949579

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi