Interaction between unconscious processes and inhibitory control in insight problem solving
Project/Area Number |
19K23392
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Nishida Yuki 立命館大学, OIC総合研究機構, 研究員 (70844306)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 問題解決 / 抑制機能 / 記憶 / 非流暢性効果 / 洞察問題 / 洞察問題解決 / 無意識的過程 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,新しい観点に発想を転換する思考(洞察)の無意識的な心のプロセスを解明することである。特に不要な情報を排除する認知機能(抑制機能)に着目する。本研究ではこの目的達成のために,実験室での心理学実験をベースとした二つの研究を実施する。研究 1は,抑制機能と洞察を生み出す無意識的はたらきに因果関係があることを明らかにする。研究 2は,抑制機能を弱めることでより洞察が生み出されやすくなることを明らかにする。研究 1を2019年度に実施し,研究 2を2020年度に実施する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we engaged in an online experiment to clarify the mechanism of inhibition in insight problem solving. The results showed that people with high inhibitory control may not be able to solve insight problems. We also conducted a memory study because insight problems have a high affinity with memory. We investigated the phenomenon that memory retention is higher for difficult-to-read letters (disfluency effect) from the viewpoints of emotion and working memory. The results showed that disfluency effect was not observed, but that memory was more likely to be retained for letters that were easier to read rather than difficult-to-read.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,無関係な情報を排除する認知機能である抑制が必ずしも洞察問題の成績を促進しないことを示した。発想の転換が必要な洞察問題解決では,思いつきやすいアイデアを抑制できる人の方が洞察問題や創造性の課題で成績が良いと言われている。しかし,本研究はそれらの研究とは異なる結果を得たことから,本研究は,洞察問題には未だに明らかではないしくみが存在することを示唆した。抑制が弱い人の方が洞察問題の成績が良いということは,洞察問題では無関係なアイデアを記憶から採用する認知的なしくみが解決にとって重要であるのかもしれない。本研究で得た知見は将来的には創造性教育として発展する可能性がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)
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[Presentation] When handwritten characters improve memory: An examination of moderators of the disfluency effect2021
Author(s)
Nishida, Y., Hattori, M., Kuroda, T., Ono, I., Kobayashi, T., Koba, R., & Kagami, Y.
Organizer
32nd International Congress of Psychology
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